21 september

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 4 juni 2019 16:36 - Uppdaterad 4 juni 2019 16:50

Anna-Maria Nildén, projektledare

Anna-Maria Nildén, projektledare.

Sommarlov och den fiktiva Barnkanalenvärlden

På måndag, 10 juni, har Sommarlov premiär med mer skuggslem än någonsin. För teamet bakom Sommarlov har nytänk och konstant utveckling av konceptet, tekniken, publika eventet och de redaktionella arbetsmetoderna varit bärande för att programmet, trenderna till trots, faktiskt bara växer.

Karl-Johan Paulsson, producent

Karl-Johan Paulsson, producent.

Sommarlov är ett ramprogram, som i första hand finns till för att rama in och lyfta upp andra barntitlar till en heltimme i såväl broadcast som online. Ram-tv, ett format som i dagens medievärld och online-beteende kanske borde vara dömt att misslyckas när utbudet och valfriheten bara är ett klick bort i diverse playtjänster. I det läget är relevansen hos tittaren det enda som kan få en dinosaurie som Sommarlov att överleva sig själv.

En av de förändringar som är tydligast och fått störst genomslag hos publiken är att Sommarlovsramarna blivit en motor i den värld som vi internt kallar för "Den fiktiva Barnkanalenvärlden". En skruvad helhetsstory som utgår från ett TV-hus där våra kända profiler från en rad olika barnprogram arbetar och rör sig fritt och sömlöst mellan varandras programtitlar. Där Ylva från Supersagan, Agent V från Agenterna och Lazlo från Spökpatrullen alla kan bli misstänkta i Sommarskuggans serie, där nya karaktärer som Chefen på Barnkanalen och hans assistent Varmkorven kan födas och samsas med den gamla trotjänaren Björne från Björnes Magasin, som fått nytt liv hos dagens unga publik. Ett lustfyllt samarbete mellan flera barnredaktioner på SVT.

I den fiktiva ”Barnkanalenvärlden” rör sig kända profiler från en rad olika barnprogram fritt och sömlöst mellan varandras programtitlar, där nya karaktärer som Chefen på Barnkanalen och hans assistent Varmkorven kan samsas med den gamla trotjänaren Björne från Björnes Magasin, som fått nytt liv hos dagens unga publik. Foto: Max Tellving/SVT

Den fiktiva Barnkanalenvälden har sitt ursprung i Mysteriet på Barnkanalen där vi på SVT för första gången började blanda profiler från olika program i ett fiktivt koncept, som visade sig bli omåttligt populärt hos vår publik. Idag får landets sjuåringar 40 veckor om året av den här världen med serier som Sommarskuggan, vars spänningstrådar och mystik går in i Sommarlovsramen. När det i Sommarlov avslöjas vilken profil på Barnkanalen som gömt sig i Sommarskuggandräkten börjar fiktiva spänningstrådar och karaktärer från serien Saibo att dyka upp i Sommarlov, för att i samma sekund som Sommarlov slutar ta med tittarna in i Saibos premiäravsnitt, där storyn tar fart och fortsätter i tio veckor. Därefter väntar Mysteriet på Barnkanalen och helt nya serien Natten på SVT Barn.

Sommarskuggan är i bustagen i år igen! Markus Granseth, Malin Olsson, Alex Hermansson och Angelika Prick har fått skuggslem över sig. Vem gömmer sig i Sommarskuggans dräkt i år? Foto: Mattias Ankrah /SVT

Sommarlov erbjuder liksom tidigare år underhållning, lekar och ett lager lustfyllda fakta, i år med temat hjärnan, samtidigt som det ramar in 15 andra titlar. De fiktiva trådarna ger Sommarlovsramen ett viktigt lager spänning. 2018 blev ett rekordår utan dess like för Sommarlov och vi tror och hoppas att dinosaurien ännu inte är död.

Anna-Maria Nildén, projektledare

Karl-Johan Paulsson, producent

3 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör