21 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

UG-cheferna Ulf Johansson och Marianne Westman gläds åt redaktionens framgångar i form av såväl priser, publiksiffror och samhällsnytta. Foto: Jonas Pettersson

Publicerad 25 mars 2019 12:11 - Uppdaterad 8 april 2019 10:08

Prisregn över UG bidrar till SVT:s samhällsnytta

Uppdrag Granskning hade ett mycket bra 2018. Väldigt många hittade till UG på onlineplattformar, samtidigt som programmet håller en stark position i broadcast. Och så vann UG ovanligt många priser – inte minst internationellt!

– Men kanske allra viktigast är att vi faktiskt gör nytta för Sverige, genom att uppmärksamma missförhållanden och bidra till att saker blir bättre, säger UG:s redaktionschefer Ulf Johansson och Marianne Westman.

Det har varit ett extra händelserikt och omtumlande år för den granskande redaktionen i Göteborg. Ny redaktionsledning och en ny programledare. Stormen kring granskningen av vad som skrevs om Fredrik Virtanen i samband med Metoo. Stora satsningar på avslöjanden med internationella kopplingar.

Men parallellt med priser, rubriker och stormar har redaktionen varje dag målmedvetet jobbat vidare med att ställa om programmet och hela redaktionens tänk från det traditionella bc-fokuset till ett varumärke som på olika plattformar dagligen gör nya publiceringar. Det har lönat sig. Exempelvis så ökade UG-tittningen på SVT Play med 61 procent under 2018.

– Det är flera års arbete som under 2018 på allvar börjat bära frukt, menar Ulf Johansson.

Sedan år 2004 är Samhällsredaktionen med flaggskeppet UG lokaliserat till Göteborg. Foto: Mats Carlsson-Lénart

Hårt arbete bakom genomslag

Onlineansvariga redaktionschefen Marianne Westman berättar att UG under 2018 experimenterade mycket.

– Vi gjorde fler olika slags format och längder än tidigare. Nytt för året var också att vi på startmötet för varje reportageprojekt frågade oss; Vilken är den primära publiceringsplattformen? Och så anpassade vi vårt berättande efter det.

Varje vecka så kollar redaktionen hur omställningen går, genom att gjorda publiceringar och deras genomslag utvärderas.

­­­– I grunden handlar förstås vår fortsatta framgång om att vi har ett bra grundmaterial. Men vårt upplägg för vad och hur vi publicerar på de olika plattformarna är också väldigt genomarbetat. Och vi är också duktiga på att kommunicera med publiken, säger Westman.

Även fliken ”Granskning” på svt.se går väldigt bra. Vissa veckor har den haft fler än en halv miljon besökare. Ökningen mellan 2017 och 2018 var hela 131 procent!

– Många veckor toppar vi hela sajten svt.se tre eller fyra gånger. Samarbetet med riksnyheternas online har gått mycket bra och dom är duktiga på att ta hand om vårt material. En väldigt stark utveckling, konstaterar Ulf Johansson.

Karin Mattisson och Joachim Dyfvermark (t.h.) tar emot priset Gulddelfinen i Cannes i höstas. här tillsammans med grundaren av festivalen, Alexander V. Kammel. Foto: Privat

Resurser förde UG närmare Nyheter

Tidigare brukade UG släppa delar av kommande granskningar till kvällstidningarna för att locka fler att se programmet på tv. Och riksnyheterna hade möjlighet att göra inslag och webb på UG:s material, inför varje program. Men det kunde vara vanskligt då det i UG-sammanhang nästan alltid handlar om känsligt material och omstridda uppgifter där varje ord vägs på guldvåg.

– Så det verkliga genombrottet för att vi i ökad grad skulle kunna bidra till SVT Nyheter var när programledningen för ett par år sedan gav oss resurser att själva göra material för svt.se. Det innebar också att material som inte fick plats i bc-programmet och som annars hamnat i papperskorgen kunde börja användas. Och att vi fick möjlighet till uppföljningar! Allt det där har varit väldigt värdefullt för oss, säger Marianne Westman.

UG-priser stärker hela SVT

Nomineringar till och vinster av olika ansedda journalistiska priser formligen regnade över UG-redaktionen under 2018 (se rutan nedan). Inte minst är det internationella priser som erövrats av SVT:s granskande redaktion i Göteborg.

– Vi har genom åren samarbetat med undersökande redaktioner och reportrar i andra länder och UG har byggt upp en väldigt stark ställning i den internationella grävarvärlden. Det är inte bara de mest kända exemplen som Paradisläckan och Panamapapperen utan det är fler och fler UG-jobb som görs internationellt, förklarar Ulf Johansson.

– De här stora och belönade granskningarna är ju något som också i hög grad stärker hela SVT:s varumärke. Och vi vet att publiken vill och förväntar sig att vi gör den typen av internationella jobb och inte bara genomför granskningar i Sverige, säger Marianne Westman.

Öppnar för fler samarbeten

De många priserna är dels kvitton på att redaktionen lyckats, dels öppnare för ännu fler samarbeten.

– Det ena ger det andra, menar Marianne Westman som också berättar att UG nu 2019 får en uppräkning av sin budget, den första på flera år. Inte minst med tanke på vad alla resor som krävs för att göra de internationella jobben kostar.

– En annan sak att komma ihåg är ju att det idag inte bara är TV4 som är SVT:s konkurrenter utan en rad andra internationella kanaler och plattformar. I det perspektivet kan ju UG:s internationella styrka hjälpa SVT som helhet, tillägger Ulf Johansson.

Bidrar till samhällsnytta

Alla priser och den både nationella som internationella styrkan bidrar till att UG ständigt bidrar till samhällsnytta vilket är ett av SVT:s viktigaste mål.

Den avgående chefen för SVT Samhällle Robert Olsson mejlar över en lång lista ur Uppdrag gransknings redaktionella bokslut som mycket konkret visar på projektets samhällsnytta bara under 2018. Här är några exempel:

  • Reportaget om Sanne (i samarbete med SVT Stockholm) som var nära att dö för att hon slussades mellan olika vårdinstanser ledde till att partierna öppnade för översyn av lagen.
  • Granskningen av FN:s mörkande kring Zaida Catalans död i Kongo bidrog till att FN till slut ändrade sig.
  • Reportaget om bluff-fakturor riktade mot landets kommuner och den kommunala aningslöshet som exponerades har inneburit att mängder av kommuner i landet nu ser över sina rutiner.

Robert Olsson lät omvärldsbevakningsföretaget Retriever undersöka vilket genomslag UG-reportagen har i andra medier. Retriever fann ett snitt på otroliga 747(!) artiklar per månad som citerade UG.

Statistiken visar att Uppdrag granskning var rikligt citerade i landsortspressen, en enligt Robert Olsson konsekvens av att redaktionen mycket medvetet förädlar idéer och tips också utanför storstäderna och därmed bidrar Uppdrag granskningen till ett annat av SVT:s prioriterade mål: Sverigebilden.

Guldspadar på UG-redaktionen. Foto: Mats Carlsson-Lénart

Omställningen pådrivare

Robert Olsson ser ett samband mellan redaktionens ständiga närvaro i nyhetsflödet och dess betydelse för samhällsdebatten i den digitala transformeringen – Uppdrag granskning är idag en ständigt publicerande redaktion. Han betonar också UG:s starka oberoende samt modet att även gå mot strömmen, som i exempelvis granskningen av mediernas rapportering om fallet Virtanen.

Den nu avgående samhällschefen menar att det bakom framgångarna ligger en ömsesidig lyhördhet inom SVT.

– Vi här på samhällsavdelningen i Göteborg har varit lyhörda för att Jan Helin och Helena Olsson önskat koppla ihop nyheter och samhälle i en onlinemiljö på ett annat sätt än tidigare – det gäller inte bara UG utan också projekt som Opinion Live, SVT Opinion och Min Sanning. Programledningen har i sin tur lyssnat på oss så vi kunnat rekrytera ny kompetens utan att behöva ”betala” med den traditionella journalistiska grundkompetensen. Det har fungerat väldigt bra, avslutar Robert Olsson.

SVT Samhälle 2018 – Priser och nomineringar

  • British Journalism Award 1:a pris
  • Cannes Golden Dolphin, 1:a pris
  • BANFF, Canada – nominering
  • Guldspaden - nominering

Publicistklubbens stora pris till Karin Mattisson (för bla FN-reportaget)

Övrigt:

  • Prix Europa – Hedersomnämnande (Generalen -om flyktingsmuggling av bl.a. Ali Fegan)
  • Årets journalist Europa – nominering (Lina Makboul - kopplat till reportaget om Metoo)
  • Kristallen vinnare i dokumentärklassen för ”Hela Sveriges mamma” av Kristina Hedberg, Jonas Magnusson, Lena Lauren.
  • Kristallen, nominering i kategorin Granskning: reportaget om Knutby av Anna Lindman

Lena Laurén, Jonas ”Steken” Magnusson, Kristina Hedberg och Tomas Lundmark tar emot en Kristall för ”Hela Sveriges Mamma”. Foto: Charlotta Lambertz

UG trefaldigt nominerade till Guldspaden 2019

  • Sjuksköterskebluffen – Anna Engholm, Åsa Erlandsson, Jazz Munteanu och Karin Mattisson (SVT Uppdrag granskning)
  • Sverigefakturorna 1 och 2 – Staffan Florén Sandberg och Lars-Göran Svensson (SVT Uppdrag granskning)
  • FN och mörkläggningen – Ali Fegan och Axel Gordh Humlesjö (SVT Uppdrag granskning)

Mats Carlsson-Lénart

1 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör