11 december

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 13 mars 2019 14:24 - Uppdaterad 14 mars 2019 10:58

Johan Widerholm

Stafetten: Johan Widerholm, samordningsansvarig för Utvecklingsnätverket och chef för Utvecklingsgruppen i Malmö

Det viktigaste för SVT:s programutveckling är att vi lyckas samla oss

Sanne Övermark lämnade över stafettpinnen till Johan Widerholm, samordningsansvarig för Utvecklingsnätverket och chef för Utvecklingsgruppen i Malmö med frågan: Hur kan ATV jobba med programutveckling för att stå sig i konkurrensen med andra medieaktörer?

För att vi ska ha en kreativt ledande programutveckling tror jag att den enskilt största faktorn just nu är att vi samlar oss och tar vara på den unika bredd vi har – från Umeå i norr till Malmö i söder. Annars är risken att vi förlorar för mycket tid och resurser genom att vi gör samma misstag på flera ställen samtidigt, eller att flera olika avdelningar utvecklar alltför närliggande programförslag mot våra beställares briefer på samma gång.

Undvika krockar och skapa synergier

En ovärderlig resurs för att lyckas samla oss är Utvecklingsnätverket. Nätverket består av programutvecklare från hela ATV och nyckelpersoner från andra delar av SVT. I år har samarbetet i nätverket bland annat lett till att ATV:s inlämningar i årets Prio-process (tidigare Centrifugen) helt undviker de krockar med allt för närliggande programförslag som tidigare funnits. I stället har vi dragit isär närliggande förslag, byggt vidare på varandras idéer och skapat synergier med kluster av idéer inom t ex träning & hälsa och klimat. Det gör vi för att skapa en ännu större bredd och högre kvalitet för våra beställare att välja från, vilket i slutändan ger publiken program som verkligen kan konkurrera med andra mediaaktörer.

Fokus på berättande online och publikinsikter

I nätverket samlar vi oss även för att lära tillsammans och under 2019 fokuserar vi på två områden:

  • Berättande online – hur blir vi valda och älskade i Play? Vi behöver bli lite bättre på det som är nytt och specifikt för berättandet på en Play-tjänst. Det kan t ex vara hur vi jobbar med våra premisser, programstarter, serieberättande och profiler. Det kommer vi att fortsätta utforska under året.
  • Publikinsikter – hur förstår vi våra målgrupper och segment ännu bättre? Vi behöver bland annat mer detaljerade publikdata på programnivå. Publik och utbud utvecklar just nu ett verktyg som nätverket testar. Det kan bland annat ge oss svar på vilka skärmar tittarna använder sig av, vilka tider på dygnet de tittar, hur många av de som startat som ser klart hela programmet osv. Episod per episod för just ditt program!

Data i kombination med erfarenheter och tester

Men data ger oss inte allt. Det är i kombination med vår egen erfarenhet och i tester och fokusgrupper med publiken som det blir riktigt starkt. Om vi verkligen lyckas samordna lärandet och dela erfarenheter samtidigt som vi stärker den bredd av idéer och förslag som vi varje år producerar så kommer vi att stå mycket starkare för att skapa Sveriges bästa innehåll.

Min fråga går vidare till Håkan Smith, AD på SVTi som jobbar med hur våra program presenteras på Play. Jag undrar hur han jobbar med att lyfta fram våra program visuellt och vad programredaktionerna kan tänka på för att hjälpa publiken att välja program.

Johan Widerholm, samordningsansvarig för Utvecklingsnätverket och chef för Utvecklingsgruppen i Malmö

Johans 5 viktigaste för att SVT:s programutveckling ska kunna stå sig i konkurrensen:

  • Samla oss! Dela erfarenheter och ta vara på bredden i våra programförslag
  • Använd Utvecklingsnätverket som en viktig tillgång för SVT
  • Bli ännu bättre på Play-specifikt berättande
  • Ta del av mer detaljerade data på programnivå
  • Hitta metoder och rutiner som gör publiktester till en del av vår löpande process

15 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör