Publicerad 13 mars 2019 14:24 - Uppdaterad 14 mars 2019 10:58
Stafetten: Johan Widerholm, samordningsansvarig för Utvecklingsnätverket och chef för Utvecklingsgruppen i Malmö
Sanne Övermark lämnade över stafettpinnen till Johan Widerholm, samordningsansvarig för Utvecklingsnätverket och chef för Utvecklingsgruppen i Malmö med frågan: Hur kan ATV jobba med programutveckling för att stå sig i konkurrensen med andra medieaktörer?
För att vi ska ha en kreativt ledande programutveckling tror jag att den enskilt största faktorn just nu är att vi samlar oss och tar vara på den unika bredd vi har – från Umeå i norr till Malmö i söder. Annars är risken att vi förlorar för mycket tid och resurser genom att vi gör samma misstag på flera ställen samtidigt, eller att flera olika avdelningar utvecklar alltför närliggande programförslag mot våra beställares briefer på samma gång.
En ovärderlig resurs för att lyckas samla oss är Utvecklingsnätverket. Nätverket består av programutvecklare från hela ATV och nyckelpersoner från andra delar av SVT. I år har samarbetet i nätverket bland annat lett till att ATV:s inlämningar i årets Prio-process (tidigare Centrifugen) helt undviker de krockar med allt för närliggande programförslag som tidigare funnits. I stället har vi dragit isär närliggande förslag, byggt vidare på varandras idéer och skapat synergier med kluster av idéer inom t ex träning & hälsa och klimat. Det gör vi för att skapa en ännu större bredd och högre kvalitet för våra beställare att välja från, vilket i slutändan ger publiken program som verkligen kan konkurrera med andra mediaaktörer.
I nätverket samlar vi oss även för att lära tillsammans och under 2019 fokuserar vi på två områden:
Men data ger oss inte allt. Det är i kombination med vår egen erfarenhet och i tester och fokusgrupper med publiken som det blir riktigt starkt. Om vi verkligen lyckas samordna lärandet och dela erfarenheter samtidigt som vi stärker den bredd av idéer och förslag som vi varje år producerar så kommer vi att stå mycket starkare för att skapa Sveriges bästa innehåll.
Min fråga går vidare till Håkan Smith, AD på SVTi som jobbar med hur våra program presenteras på Play. Jag undrar hur han jobbar med att lyfta fram våra program visuellt och vad programredaktionerna kan tänka på för att hjälpa publiken att välja program.
Johan Widerholm, samordningsansvarig för Utvecklingsnätverket och chef för Utvecklingsgruppen i Malmö
Johans 5 viktigaste för att SVT:s programutveckling ska kunna stå sig i konkurrensen: