20 mars

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 13 februari 2019 09:17 - Uppdaterad 13 februari 2019 09:22

Porträtt på Karin Almers

Stafetten: Karin Almers, redaktionschef SVT Play

Så ska vi förbättra hur programmen syns i Play under 2019

Jean-Francois Bonit, gruppchef för traileravdelningen lämnade över stafettpinnen till Karin Almers, redaktionschef SVT Play med frågan: hur tänker man gällande marknadsföring på vår Play-plattform?

Tack för stafettpinnen, Jean-Francois Bonis, med frågan om hur jag tänker när det gäller marknadsföring på våra Play-plattformar.

Marknadsföring av våra program i Play kan vara så mycket. Det kan handla om hur programmen syns bättre, blir mer sökbara, får bättre bilder eller hur de exponeras i vår tjänst. Här listar jag ett antal sätt som vi förbättrar hur programmen syns i Play under 2019.

Samarbete mellan Play-redaktionen och Kommunikationsavdelningen

Vi har startat ett löpande arbete med att synkronisera Play-redaktionens arbete med våra marknadsinsatser på digitala skärmar, sociala medier, sökordsmarknadsföring och trailrar i BC. Detta gör vi genom att gemensamt planera framåt och se till att vi exponerar program som marknadsförs. Efteråt utvärderar vi med data hur det gått och lär oss på så sätt vad som fungerar och vad som konverterar till Play-tittning.

Loggor på bilder

En viktig förändring som kommer att ske under 2019 i Play är att vi kommer att kunna visa logotyper på bilderna för alla program. I december 2018 tog Programledningen beslut om att programmens logotyper ska synas på bilderna i Play. Under tekniksprinten så har SVTi utforskat hur det skulle kunna se ut i Play. Arbetet kommer att fortsätta under andra kvartalet i år. Under hösten har Play-bildgruppen arbetat fram hur värdekedjan ska gå till och formulerar nu specifikationer på hur program ska leverera dessa. Det största jobbet är att alla program ska lägga resurser på att få fram fina loggor.

Håll utkik under våren för mer information!

Taggning för bättre rekommendationer

Ett arbete som precis har dragit igång är att specificera hur vi ska tagga våra program bättre. Taggningen kommer att hjälpa vår rekommendationsmotor att förstå hur program hänger ihop via tagglikhet. Genom att få till nya taggar som bättre beskriver till exempel målgrupp eller en känsla, kommer rätt program att dyka upp som rekommendation och vi kan sälja in vårt innehåll i rätt kontext.

Sökordsoptimering

Många människor använder söktjänster för att hitta program. Vår mediebyrå Starcom har gjort ett arbete för att identifiera hur vi kan rankas bättre på sökord och andra tekniska åtgärder som gör att vi får bättre träffar i söktjänsterna. Tillsammans med Kommunikation har vi startat ett åtgärdsarbete och redan nu har vi lagt in beskrivningar på våra genre-sidor. I mars kommer vi att ta bort programsidorna på SVT.se, som länge förvirrat besökare och duplicerat vårt innehåll i söktjänster. Vi ska självklart se till att behålla länkkraften och ta hand om trafiken på Play istället. I år kommer vi dessutom att köpa mer sökord och jobba för att fler hittar till Play från sökmotorerna.

Smygtitta på kommande program

Vi lyfter trailrar och "smygtittar", när det finns, antingen i skylfönstret eller i vår "Snabbtittat"-lista i mobilen. Trailrar kan också ligga som relaterat innehåll på programmets titelsida. Vi vill gärna uppmana redaktioner att producera den typen av material som kan göra att fler hittar programmet.

Jag och Play-redaktionen är just nu nyfikna på de nya ungdomsserierna Eagles, Festen och De utvalda som kommer att gå på Play. Jag vill gärna passa stafettpinnen till Sanne Övermark, projektledare på ATV i Malmö med frågan: hur har ni involverat den unga målgruppen i arbetet med dessa serier?

Karin Almers, redaktionschef SVT Play

6 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör