26 maj

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Daniel Richardsson, Hudiksvalls IF, under herrrarnas 30 km klassisk stil som kördes i ymnigt snöfall under skid- SM i Sundsvall på söndagen. Foto Mats Andersson/TT

Publicerad 1 februari 2019 16:54 - Uppdaterad 15 februari 2019 10:51

”Roligt att ha varit med och skapat ett nytt format för tv-sänd sport som inte byggde på dyra sporträttigheter”

SM-veckan fyller tio år och är idag ett väletablerat arrangemang inom sport-Sverige. Det började med en idé från squashförbundet som SVT Sport utvecklade vidare. SVT gjorde de första sändningarna vintern 2009. Då med blygsamma fem sporter jämfört med idag då 24 olika sporter deltar.

– Den dåvarande ordföranden i squashförbundet, Ulf Karlsson, lanserade en idé för oss som gick ut på att några mindre idrottsförbund skulle arrangera SM-tävlingar i sina respektive sporter samtidigt i en och samma stad och undrade om vi i så fall kunde vara intresserade av att göra tv-sändningar från tävlingarna, säger Albert Svanberg, dåvarande chef för SVT Sport och som idag är chef för SVT Programetik.

På den tiden sände SVT inte så många SM-tävlingar, utöver ett par större sporter.

– När vi fick idén presenterad för oss kände jag att det fanns stor potential. Den skulle ge möjlighet till en smart produktionslösning och även ett större samlat intresse från publiken. På sporten började vi direkt att fundera vidare och utveckla idén, säger Albert Svanberg.

Albert Svanberg, dåvarande chef för SVT Sport och som idag är chef för SVT Programetik, var en av talarna under Mötesplats SM-veckan i Sundsvall den 1 februari. Till höger om honom Annika Nykvist, Riksidrottsförbundet projektledare SM-veckan, Richard Grip, förbundskapten för svenska landslaget i längdskidor och moderator Kjell Carnbro. Foto: Johan Lindstammer

Från SVT:s sida fanns det några ytterligare faktorer som var viktiga för att idén skulle bli verklighet. Dels skulle evenemanget vara öppet för alla de olika sportförbunden och sedan behövde minst ett av de stora förbunden vara med varje gång, både av journalistiska och publika skäl.

– För vintersporterna ville vi gärna ha med skidor och för sommar-veckan friidrott och/eller simning. Första vinterveckan var längdskidorna med och fyra förbund till. Även om det var i en lite blygsam skala så kände vi att det var viktigt för oss att dra igång vår tv-satsning och visa att vi menade allvar. Sedan kom intresset att växa snabbt, säger Albert Svanberg.

SM-veckan har på många sätt blivit en succé och flera länder har, eller är på väg, att ta efter konceptet. Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Irland och Ungern är några exempel.

Stor produktion

I år deltar sammanlagt 24 sporter under vinterveckan, vilket är nio fler än som deltog vid OS i Pyeongchang förra året. Första året var vinterveckan i Sundsvall och sommarveckan i Malmö. När det nu firas tio-årsjubileum är tävlingarna tillbaka i de städerna. SVT:s sänder över 60 timmar från Sundsvall, varav 35 timmar i broadcast.

– Det en utmaning att få till ett tävlingsschema som passar tv. Med rätt upplägg kan ett team producera tre, fyra olika sporter på en dag. Omriggningarna mellan olika arenor ska klaras av på 1,5 timme, ibland kortare tid, så det är snabba ryck, säger Ulf Nilsson, projektledare för SM-veckan på SVT.

I skidspåren är 1,5 mil kamerakabel utdragen och 14 kameror fångar bilder från över 100 positioner. Sammanlagt är det 70-75 personer som arbetar med sändningarna från SM-veckan i Sundsvall.

– Vissa tycker att det är ett för tufft projekt, men många av de som jobbar med oss återkommande tycker att SM-veckan är en av årets absoluta höjdpunkter, säger Ulf Nilsson.

De flesta tävlingarna under den pågående vinterveckan i Sundsvall avgörs utomhus, men det finns även inomhusidrotter, som till exempel brottning, danssport och rullstolrugby, på programmet.

Många vinnare

Första året SM-veckan gick av stapeln delades 20 guldmedaljer ut. I år står 98 guld på spel. Men det är inte bara medaljörerna som får vinst av SM-veckan. Framförallt ger det ett uppsving för många sporter som får chansen att visa sig inför en stor publik. Och för SVT:s del har det också inneburit ett fantastiskt tv-arrangemang i egen regi.

– Det blev ett spännande sätt att kunna erbjuda ytterligare bredd i vårt utbud och det känns roligt att ha varit med och skapat ett nytt format, för tv-sänd sport, som inte byggde på dyra sporträttigheter. SM-veckan är en härlig påminnelse om att det alltid finns nya saker att utveckla, avslutar Albert Svanberg.

SM-veckan arrangeras två gånger per år: en vintervecka och en sommarvecka. Värdstad utses av Riksidrottsförbundet och Sveriges television.

År 2019:

Vinter: Sundsvall (vecka 5, 28 januari - 3 februari)

Sommar: Malmö (veckan 26, 26 juni - 2 juli)

Deltagande idrotter vinterveckan:

  • Alpinrodel
  • Alpint (parallellslalom)
  • Badminton
  • Boule
  • Bowling
  • Brottning
  • Crosskart
  • Cykeltrial
  • Danssport
  • Draghundsport
  • Dragkamp (individuell)
  • Freeskiing (big air)
  • Längdskidor
  • Radiostyrd bilsport
  • Rallycross
  • Rallysprint
  • Rullstolsrugby
  • Skicross
  • Snowboard (big air)
  • Softboll
  • Stadioncross (snöskoter)
  • Styrkelyft (lag)
  • Virtuell bilsport
  • X-trial

Charlotta Lambertz

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör