19 april

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

”L’Incroyable Saga de Selma” sänds just nu i Canal + France.

Publicerad 21 december 2018 08:29 - Uppdaterad 3 januari 2019 14:40

Utmaningar och rekord för SVT:s program och arkivförsäljning

Det har varit ett händelserikt och rekordbra år för SVT Sales, som hanterar exploateringen av SVT:s varumärken, program och omfattande arkiv, och även festivaler.

– Programförsäljningens val av program har verkligen rest i år och det har varit ett år som utmärkt sig. Det har också varit ett Bergmanår med många förfrågningar om visningsrätter och licenseringar, säger Paulette Rosas-Hott, chef för SVT Sales på SVT International.

Selmas otroliga saga

Sverige ligger i framkant i produktion av barnprogram som utmanar normer, vilket är en utmaning vid mässorna och det är alltid kul när just barnprogram får möjlighet att resa. Ett exempel är Selmas saga, som har fått nya röster och exporterats till Ryssland, Tjeckien och Holland, och just nu går på Canal + i Frankrike.

Här kan ni se ett klipp där Selma och hennes vänner pratar franska.länk till annan webbplats

Feel good dokumentärer och episodisk undersökande journalistik

Det dokumentära berättandet står sig fortsatt starkt. Inspirerande feel good karaktärer och smart och snygg episodisk undersökande journalistik är populärt. Rebellkirurgen har sålts till Norge, Irland, Estland, Polen, Israel och Japan. Prisbelönta Fallet Kevin har nått ut brett utanför Norden via Canal +, och har kunnat ses både i Kanada, Europa, Israel och delar av Afrika och Oceanien. Manal Masris unika Brev till en seriemördare har nått en internationell publik genom AlJazeera Global, som tidigare köpt Livet börjar vid 100. SVT:s älskade Dagny Carlsson som också rest till Belgien, Sydkorea, Kanada, Polen, Qatar, Tjeckien, Schweiz, återlicensierades nyligen av japanska NHK.

– Vi hoppas på ett minst lika stort intresse för den andra dokumentären om fantastiska Dagny. Hennes livshistoria och glädje har smittat av sig och spritt kärlek långt utanför Sveriges gränser och det har varit en favorit hos oss på SVT Sales, säger Anna Hagnefur på programförsäljningen.

Dokumentären om den vita älgen reste till Finland och Estland och snart även till Italien. Berättelser om Sápmi har fått möjlighet att resa genom Renskötarna, som klipptes om till en featureversion och köptes av både TG4 i Irland och Arte i Frankrike, men också Maj Doris som i år mötte den Sydkoreanska tv-publiken. Båda producerades för SVT av Massamedia.

”Dagny – om jag sätter mig ner nu dör jag” får premiär i SVT Play söndag 13 januari kl. 02.00 och i SVT1 tisdag 15 januari kl. 21.00.

Årets utmaning har varit att exploatera kortare fiktionsformat som producerats inom ramen för Moving Sweden-satsningen, där det är märkbart att SVT ligger i framkant gällande sitt play-utbud.

När det gäller dramaserier och fiktion så representerar SVT Sales oftast bara SVT:s egenproduktion. Torka aldrig tårar utan handskar som tidigare fått en engelsk publik via BBC reste vidare till Australiens SBS Drama och USA:s MHZ Networks. MHZ Networks köpte även Bibliotekstjuven och Fröken Frimans krig.

– Att sälja drama till USA är en utmaning och det var väldigt kul när MhZ Networks, som tidigare har köpt Kommissarie Winter och Läckbergs Olycksfågeln, Stenhuggaren och Predikanten, valde att licensiera Torka aldrig tårar utan handskar, Fröken Frimans krig och Bibliotekstjuven, säger Nilla Norberg på programförsäljningen.

Torka aldrig tårar utan handskar kan ses i Australien på SBS On demand.

300 000 timmar arkivmaterial

Arkivförsäljningen har också gjort ett mycket bra år och bland annat jobbat med arkivmaterial till dokumentärer som ”Mannen som lekte med elden” och ”Zlatan – för Sverige i tiden”. Även dramaproduktionen ”Vår tid är nu” från Jarowskij, har licensierat vinjettbilder från SVT:s omfattande arkiv. SVT Sales har också sålt arkivmaterial till Helena Třeštíkovás kommande dokumentär ”Milos Forman - a way for freedom”.

– SVT sitter på över 300 000 timmar arkivmaterial som spänner en otrolig bredd av ämnen. Det är jättekul att fler hittar till oss och att vi hittar till fler. Både nationellt och internationellt, säger Annelie Bergman på arkivförsäljningen.

Sommarskuggan och drakryggan

Under julen så tar mycket av SVT:s varumärken plats i både bokaffärer, leksaksbutiker, och hos nätförsäljarna. I år så kan man hitta böcker som Brottsligt, Hasses trädgård, Ylvania och en ny kokbok med italienskt tema från Vår tid är nu, i handeln. För alla unga Labyrint-fans så finns det både pyssel-bok, pussel och ett nytt brädspel som går att kombinera med de tidigare utgivna spelen. Sommarens kanske största hit – sommarskuggan – har fått sin egen huvtröja och t-shirt, och Sommarlovslåten har getts ut digitalt. Under nästa år så kommer också en bok om Sommarskuggan att ges ut. Affärsutvecklingen tog även fram ett nytt Bolibompapussel, och kanske den roligaste Bolibompaprodukten hittills, drakryggsäcken. Till DVD-samlingen 2018 gavs den sista säsongen av Fröken Friman ut, tillsammans med Den döende detektiven och hyllade Grotesco III.

– Bolibomparyggsäcken har tagits fram och distribueras av Teddykompaniet efter en idé och design av Staffan Berg som jobbar på SVT med Bolibompa-appen. Den blev jättefin och både vuxna och barn älskar den, säger Anna-Karin Ljusberg på affärsutvecklingen.

Anna Hagnefur

0 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör