21 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 17 december 2018 16:07 - Uppdaterad 21 december 2018 10:01

Sabina Rasiwala

Krönika: Sabina Rasiwala, HR- & kommunikationsdirektör.

Provocerande demokratiska

Jag har slutat att försvara SVT, jag tycker inte att det behövs. Jag har faktiskt kommit fram till att det inte är mitt jobb. Däremot lägger jag större delen av min vakna tid på att förklara SVT, förklara varför public service behövs, hur vi resonerar och tänker.

För mig handlar förtroendefrågan om att finnas till hands och förklara när det uppstår otydligheter. Det är ett evigt jobb dessutom, varje dag kommer nya program som tilltalar vissa och gör andra upprörda, och med tio miljoner uppdragsgivare får man nog räkna med att det blir en del frågor. I allmänhetens tjänst.

Vet ni vad som är ännu viktigare? Det är att föregå, att vi skaffar oss tolkningsföreträde, att vi förklarar hur vi tänker och vad vi vill innan det uppstår frågor. Vi behöver bli bättre på att med självförtroende berätta om hur vi utvecklar vår verksamhet, här kommer två briljanta exempel på vad jag menar att vi behöver mer av: Anne Lagercrantz i Journalistenlänk till annan webbplats och Johanna Gårdare på SVT-bloggenlänk till annan webbplats.

Lågmält och lustfyllt delar Anne och Johanna med sig av sina recept. Anne på hur hon gör nyhetsjournalistik och Johanna på hur hon snickrar ihop en julkalender.

Vi ska vara stolta också, över de program vi sänder. Program som Melodifestivalen väcker känslor och åsikter hos alla de miljoner som tittar men även hos de miljoner som inte tittar. Inte heller här ska vi försvara oss, utan stolt sända och förklara oss.

Lyhördhet inför publiken och transparens i vårt sätt att jobba är nyckeln. Att ta sig tid att verkligen lyssna och ta med sig publikens synpunkter in i vårt arbete.

Vi ska stå trygga i vad vi gör och aldrig glömma vilka som är våra uppdragsgivare. Nu är det helger, jag ska sänka axlarna, dels för att jag behöver vila, men också för att jag vill hitta tillbaka till kommunikationslugnet. Kommunikationslugnet återfinns i tryggheten med uppdraget och i att jag ska förklara, inte försvara. En organisation som arbetat mycket framgångsrikt med att bygga förtroende är Systembolaget. En devis de arbetat efter ” Det är våra kunder, och inte vi själva, som avgör när vi har lyckats”.

Det tycker jag är en fin sägning att gå in i det nya året med.

God jul till er alla!

Sabina Rasiwala, HR- & kommunikationsdirektör

2 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör