15 juli

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
BBC:s Saturday Mash-Up.

BBC:s Saturday Mash-Up. (foto: BBC)

Publicerad 19 december 2017 17:58 - Uppdaterad 19 december 2017 18:13

"Bra innehåll för barn - kärnuppdrag för BBC"

Chefen för BBC Children´s hävdar att egenproducerade barnprogram kan konkurrera med Netflix och Youtube.

BBC:s chef för barninnehåll Alice Webb säger till Guardian att egen produktion av innehåll för barn är en ”absolut kärnprincip” för BBC och hon insisterar på att sådant kan konkurrera med Netflix och andra internationella aktörer på arenan.

Sjunkande tittning och produktion

Under det senaste decenniet uppges satsningarna på barnteve ha halverats i Storbritannien och tittarsiffrorna för barntittande broadcast sjunker. Barn mellan 4 och 15 år tittade i snitt 1 timma och 41 minuter på teve per dag 2016, vilket är en nedgång med 23 procent på 10 år.

Samtidigt har streamingtjänster och Youtube blivit oerhört populära. Bland de nya utländska barnprogram som blivit mycket populära finns Trollhunters (Netflix) och Masha and the Bear, en rysk serie som kan ses på Youtube.

Extra satsning inledd

Den brittiska mediemyndigheten Ofcom har krävt att BBC ska satsa mer på barninnehåll och därför har PS-bolaget beslutat satsa motsvarande cirka 400 miljoner kronor extra på barnteve under de närmaste tre åren. 

Barnteves framtid i Storbritannien ska debatteras och diskuteras nästa månad på Children´s Global Media Summit i Manchester, ett återkommande evenemang där företrädare för bland andra Netflix, Sky, ITV och BBC ska tala. 

Positiv syn

Alice Webb är trots utmaningarna full av tillförsikt inför framtiden.

– BBC har Storbritanniens största och mest älskade barnutbud. Vi ska fortsätta göra otroligt distinkt brittiskt innehåll som vi ska leverera till barn på de sätt som passar dem.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta