23 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
En tvåårig pojke använder en barnapp på en surfplatta.

En tvåårig pojke använder en barnapp på surfplattan. (Foto Jonas Ekströmer / TT)

Publicerad 10 november 2017 07:00 - Uppdaterad 13 november 2017 22:13

SVT storsatsar för att nå minibarnen och deras föräldrar

Nu satsar Barnkanalen på att producera innehåll till de allra minsta barnen, de så kallade minibarnen som är mellan 0 och 2 år.

Det är en del i en strategi för att nå småbarnsföräldrarna mellan 20-40 år som väljer bort SVT i dag.

- SVT har ett jättejobb att göra med att nå småbarnsföräldrarna och att skapa värde för dem så de vill välja oss. Det är småbarnsföräldrarna som styr vad deras barn tittar på och de väljer den tjänst de själva använder och söker ofta första hand innehåll på Youtube, konstaterar Johanna Gårdare, programchef Barn.

En bebis tittar på smartphonen.

Bebis tittar på program i smartphonen. (foto: SVT)

Ny generation med nytt beteende

Barnkanalen har tidigare inriktat sig på att göra småbarnsprogram för 2 - 5-åringar, men nu riktar man sig ännu yngre för att nå ut till den nya generationen småbarnsföräldrar med barn i åldern 0 - 2 år.

– Det här är en ny generation med ett nytt beteende och vi kan inte längre luta oss tillbaka och säga att de kommer tillbaka till SVT när de blir vuxna ”på riktigt”, för det gör de inte! säger Johanna Gårdare.

Johanna Gårdare

Johanna Gårdare

Den nya generationen småbarnsföräldrar har växt upp med smartphones och använder sina mobiler för att underhålla och distrahera sina barn med video i vardagliga situationer.

De introducerar video väldigt tidigt till sina barn och i de fall de väljer SVT:s innehåll så är det främst SVT Play och inte Barnplay de i första hand känner till.

Stora tapp de senaste åren

SVT har de senaste åren haft stora tapp i målgruppen 20 - 40 år. Enligt Publik & utbudsanalysen 2017 är det bara 40 procent i målgruppen 20 - 40 år som anger att SVT levererar ett individuellt värde för dem.

Dessutom visar en mätning av småbarnens medievanor att 2017 är det första året som småbarnsföräldrarna anger Youtube som sitt barns favoritmärke.

– Det är ju oerhört alarmerande att allt fler i den här åldersgruppen anser att SVT tappar personligt värde för dem! Vi behöver göra ett stort jobb med att ta reda på vilka det är vi inte når och vilka behov vi inte tillgodoser för att vi ska bli relevanta i småbarnsföräldrarnas liv. Dessutom satsar andra VOD-tjänster som Netflix och Viaplay hårt på familjen, vilket ökar trycket på oss att röra oss lika fort.

Målet för Barnkanalen är att Bolibompa ska vara förstahandsvalet.

Målet för Barnkanalen är att Bolibompa ska vara förstahandsvalet. (foto: SVT)

Förstahandsvalet

Målet för Barnkanalen är att Bolibompa ska vara förstahandsvalet när föräldrarna väljer innehåll åt sina barn för första gången.

Den tjänst småbarnsföräldrarna väljer under den första perioden när barnen är riktig små har också visat sig vara den tjänst man kommer att fortsätta att använda sen.

– Vi vet att det föds omkring 115 000 barn per år i Sverige, så det är så många gånger som vi måste finnas där med vårt innehåll för att bli valda av småbarnsföräldrarna, konstaterar Johanna Gårdare.

Lär känna publiken

De så kallade minibarnen i åldern 0 - 2 år ställer helt nya krav på SVT:s innehåll. Nu pågår därför ett omfattande researcharbete för att lära känna den nya publiken och för att förstå vilken typ av innehåll som behövs för att de ska välja SVT.

0-2-åringarna - SVT:s nya viktiga målgrupp.

0-2-åringarna - SVT:s nya viktiga målgrupp. (Foto: Anders Wiklund / TT)

Vad gäller barnen tittar man på utvecklingsfaser, språkliga och motoriska färdigheter, perception och humor. Kring föräldrarna är det viktigast att ta reda på vilka drivkrafter som finns för att välja innehåll till sina barn och hur SVT kan vara en hjälp i vardagen.

Barnkanalen träffar både barn och föräldrar i målgruppen och i det arbetet har man sett tre huvuddrivkrafter till varför småbarnsföräldrarna väljer ett visst innehåll åt sina barn. Drivkrafterna har man valt att kalla för ”mitt glada barn”, ”mitt duktiga barn” och ”mitt besvärliga barn”.

– Alla föräldrar älskar att se sina barn skratta. De väljer därför gärna innehåll som barnen kan skratta åt. Men de vill också att barnet ska bli stimulerat på rätt utvecklingsnivå och det kan handla om tittutlekar, förväntningslekar och att härma ljud och rörelser. En annan viktig drivkraft är att kunna distrahera och underhålla barnet i besvärliga vardagliga situationer som vid nattning eller bilåkning, förklarar Johanna Gårdare.

Draken inkörsport till SVT Play

Den vision som Barnkanalen nu jobbar för är att ”älska draken”

Den vision som Barnkanalen nu jobbar för är att ”älska draken”. (foto: SVT)

– Att etablera en relation mellan småbarnsföräldrar och vårt innehåll är en gemensam utmaning för oss på SVT anser vi, för vad händer om vi inte når småbarnsföräldrarna i målgruppen 20 - 40 år? Varifrån ska då tillväxten komma? undrar hon.

Den vision som Barnkanalen nu jobbar för är att ”älska draken” ska vara starten på en livslång vana i SVT Play.

– Det ska vara inkörsporten till SVT Play-tjänsten. Här ska man kunna hitta innehåll som är anpassat för en själv under hela livet, avslutar Johanna Gårdare.

Anna Thodenius

9 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress