23 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Vd Hanna Stjärne

Vd Hanna Stjärne (foto: Janne Danielsson)

Publicerad 7 november 2017 15:35 - Uppdaterad 8 november 2017 15:18

Vd: "Låt oss seriösa medier samarbeta"

SVT har under det senaste året fört samtal med lokaltidningar runt om i Sverige om hur public service och kommersiella medier kan samarbeta mot bakgrund av de stora utmaningar som medierna står inför.

– Vi behöver slå vakt om de seriösa medierna. Public service och kommersiella medier har existerat sida vid sida i närmare 100 år och det är ett system som vi vill värna om även i en digital tid, säger vd Hanna Stjärne.

I dag släpper SVT en rapport om vad samtalen lett fram till. Där beskrivs de samarbeten som det verkar finnas störst intresse för och som antingen SVT centralt/lokalt eller andra medier kan ta initiativ till.

Bland dem finns gemensamma granskningar, delning av klipp, nyhetsdokumentärer och kunskapssamarbeten.

Inför valet 2018 kommer SVT utveckla valkompasser på kommunnivå och kommer på försök öppna upp för samarbeten kring dessa.

Vanligaste synpunkterna

I rapporten beskrivs också några av de vanligaste synpunkterna som finns gällande SVT:s roll lokalt, hur SVT resonerar kring dessa och åtgärder som har vidtagits på några av dessa områden. Det gäller bland annat den digitala nyhetstjänsten och sociala medier.

– Vi har skärpt riktlinjerna kring hur vi citerar lokala medier och öppnar upp för fler aktörer att ta del av de klipp som SVT publicerar i sociala medier, förutsatt att vi har rättigheterna till dem, berättar Anne Lagercrantz.

Ulrika von Celsing

3 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress