23 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Publikdialog

Teamet på Publikdialog kommunicerar med publiken. (foto: Marika Ireblad)

Publicerad 16 maj 2017 07:00 - Uppdaterad 18 maj 2017 21:44

"Viktigt stärka relationen med publiken"

Sedan några veckor tillbaka finns teamet Publikdialog på SVT HR & Kommunikation.

Det är Tittarservice som förändrat sitt arbete i takt med publikens förväntningar - och därför också bytt namn.

- Vi vill heta det vi gör! Därför har teamet Tittarservice nu bytt namn till Publikdialog, säger Susanna Stubberöd, chef för sociala medier och publikdialog på SVT HR & Kommunikation.

SVT Kommunikations arbete med publikdialog har utvecklats snabbt de senaste åren. Tidigare handlade det om att via mail och telefon ta emot publikens synpunkter och frågor, men medielandskapet och publikens krav har förändrats.

Susanna Stubberöd

Susanna Stubberöd

- I dagens sociala medielandskap förväntar sig människor ett personligt bemötande i kontakten med ett företag. Att ta hand om de som hör av sig till oss och se till att de känner sig sedda är en allt viktigare del i hela marknadsföringsprocessen, menar Susanna Stubberöd.

Förklara SVT:s uppdrag

En viktig del av Publikdialogs arbete är att förklara SVT:s uppdrag och värdet av public service och oberoende journalistik.

Mycket av dialogen med publiken bedrivs idag i sociala medier även om både mail och telefon fortfarande är viktiga kanaler.

- Idag handlar arbetet till största delen om att skapa konversationer om SVT:s utbud i sociala medier och att stärka relationen till publiken, säger Susanna Stubberöd.

Gentemot publiken används inte namnet Publikdialog, utan på de olika plattformarna står det fortfarande ”SVT” eller "kontakta SVT". SRF sköter även fortsättningsvis telefontiden och de behåller namnet Tittarservice på sin verksamhet.

Frida Mörtsell, strategisk kommunikatör och arbetsledare på Publikdialog.

Frida Mörtsell, strategisk kommunikatör och arbetsledare på Publikdialog. (foto: Marika Ireblad)

Råd och stöd till redaktioner

Men Publikdialog på avdelningen SVT HR & Kommunikation vill vara ett center för hela SVT:s kontaktyta med publiken och erbjuder även råd och stöd till redaktioner.

- Vi vill se till att SVT har en fungerande feedback-loop där våra tittare hela tiden får konkreta bevis på att deras synpunkter tas tillvara i verksamheten. Vi vill lyfta tittarnas status internt och förklara värdet av public service för vår publik, säger Frida Mörtsell, strategisk kommunikatör och arbetsledare för teamet.

Utöver att ansvara för dialogen på SVT:s företagskonton på Facebook, Twitter och Instagram samt webbplatsen svt.se/tittarservice bemannar Publikdialog samtliga ATV:s Facebooksidor på morgnar, kvällar och helger.

Lena Wemar

5 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress