23 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Micke Leijnegard tävlar mot tittarna i Nutidskampen.

Micke Leijnegard tävlar mot tittarna i Nutidskampen i Duoappen. (foto: Pär Källman)

Publicerad 15 maj 2017 07:00 - Uppdaterad 17 maj 2017 21:53

Duoappen - nu med quiz

När SVT:s Duo-app lanserades för mindre än ett år sedan smögs den ut. Trots det har den blivit en stor framgång.

Nu breddas utbudet, bland annat kan man nu spela quiz med Micke Leijnegard.

SVT:s lansering av interaktiva Duo-appen har varit mer än försiktig. Inga pukor och trumpeter, inga trailers i rutan och ingen annonsering. Trots det har den laddats ner 450 000 gånger sedan den släpptes i juli förra året.

– Vi valde att gå ut försiktigt, inte minst för att vi i lugn och ro ville se hur den fungerade i praktiken, säger Kicki Lenken som är projektledare på SVTi.

Bakgrunden till att Duo-appen skapades var att SVT ville göra sina program mer interaktiva. Inte minst för att fånga in alla dem som har ett öga på tv och ett på mobilen.

Förhoppningen var att om man kopplar samman det som händer i rutan med det som sker på skärmen stannar publiken kvar i högre utsträckning.

Mirek Labedzki och Kicki Lenken, projektledare på SVTi.

Mirek Labedzki och Kicki Lenken, projektledare på SVTi. (foto: Per Westergård)

Flera satsningar i en app

Interaktiva appar är inget nytt. Program som ”På Spåret” och ”Antikrundan” var både tidigt ute och uppskattade av publiken. Kruxet var bara att det krävdes stora arbetsinsatser för SVTi att ta fram var och en av dem.

Slutsatsen blev därför att det inte var möjligt att skapa specialanpassade appar för en lång rad enskilda program.

– Lösningen blev att stoppa in flera satsningar i en och samma app. På så sätt slipper vi bygga tråkiga tekniska lösningar flera gånger, istället kan vi koncentrera oss på att skapa roligt innehåll, säger Mirek Labedzki som även han är projektledare på SVTi.

Hmmm.. jo, men det vet jag ju. Micke Leijegard tävlar i Nutidskampen.

Hmm...klurigt... jo, men det vet jag ju. Micke Leijegard tävlar i Nutidskampen. (foto: Pär Källman)

Nutidskampen

Duo-appen är därför mest av allt en låda som kan fyllas med lite av varje. Och anpassas efter behov. Hittills har det mest varit stora program som har fått plats, men nu kommer nya inslag som inte har samma starka koppling till tv-rutan.

Ett exempel på det är en ny satsning som går under namnet ”Nutidskampen”.

I grunden är ”Nutidskampen” ett rakt frågeprogram, skillnaden är att här kan alla som vill tävla mot Micke Leijnegard.

Snabb och ha koll

Upplägget är enkelt, först tittar man på ett kort filmklipp och sedan svarar man på en fråga. Varje omgång består av tio frågor, men för att vinna gäller det både att vara snabb i fingrarna och ha koll på vad som hänt under den senaste veckan på nyhetsfronten, inom kulturområdet men även på sådant som har varit en allmän snackis.

Trots att ”Nutidskampen” är framtagen för Duo-appen finns frågeleken även tillgänglig på SVT Play men där måste de tävlande själva hålla koll på sina poäng.

– Vi har fått bra respons från användarna, många tycker att det är kul att tävla direkt med Micke. Även han gillar utmaningen, och han får inte se svaren i förväg. Här är det ärlig kamp som gäller.

Kicki Lenken

Kicki Lenken

Test i tolv veckor

Satsningen på frågesport är ett test som ska pågå i tolv veckor. Under den perioden kan redaktionen, som består både av personer från SVTi och från ATV Nöje, göra förändringar från vecka till vecka. På så sätt får de möjlighet att testa sig fram till rätt tempo och hitta en vettig svårighetsnivå på frågorna.

Målet med ”Nutidskampen” är inte bara att roa. Ett annat syfte är att driva publik till SVT Nyheter.

– Vi vill få Duo-publiken att få upp ögonen för nyheter generellt, men även få dem att hitta till SVT Nyheters app, säger Mirek Labedzki.

Swishbetalningar

Andra förändringar som är planerade är att skapa stöd för swish-betalningar. Därmed kommer appen att kunna användas för att samla in pengar vid olika välgörenhetsgalor, till exempel ”Världens barn”. Även Minimello kommer att få ett eget hörn i Duo.

– I och med att vi smög ut appen tog det lite tid innan den blev känd internt. Men nu har det vänt och vi får ofta frågor från olika redaktioner om vi kan göra något för dem, säger Kicki Lenken, samtidigt som hon lite försiktigt berättar om kommande satsningar. En av de större under hösten blir kring det nya programmet ”Duellen”. Där publiken hemma i TV-soffan får vara med och gissa.

Mirek Labedzki

Mirek Labedzki

Många idéer

På SVTi finns en lång rad tankar om vad appen skulle kunna fyllas med i framtiden. Mirek Labedzki vill gärna stoppa in VR-teknik medan Kicki Lenken mest av allt vill göra det möjligt för användarna att kunna utmana kompisar och skapa topplistor. Men de funderar även på hur nyheter och samhällsfrågor ska få en större plats.

– När det gäller nyheter måste vi fundera på vad som fungerar bäst. Det finns inget egenvärde i att inkludera allt i Duo, fokus måste istället vara på att hitta lösningar som är bra för användarna, säger Mirek Labedzki.

Per Westergård

13 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress