24 september

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
SVT sänder direkt online.

Karin Hübinette, Anna Hedenmo och Mats Knutson vid onlinesändningen fredagen 7 april. (foto: SVT)

Publicerad 20 april 2017 13:56 - Uppdaterad 21 april 2017 13:54

Publiken vände sig till SVT vid terrorattentatet

I samband med terrorattentatet på Drottninggatan beställde SVT en publikundersökning av Novus för att ta reda på mer om hur publiken valde att ta del av den massiva mediebevakningen.

Enligt undersökningen är det till SVT som publiken vänder sig för att få reda på mer och förstå sammanhangen.

- Undersökningen är viktig för att vi nu ska kunna ha en kvalificerad diskussion om hur vi på SVT och även medierna som helhet klarade uppdraget, säger programdirektör Jan Helin.

Enligt undersökningen är det till SVT som publiken vänder sig för att få reda på mer och förstå sammanhangen. SVT får också högst betyg i samtliga kategorier på frågan om vilka aktörer som lyckats bäst med bevakningen.

Frågorna som ställdes var bland andra: Vem kan jag lita på för korrekt och opartisk information? Vem hjälper mig förstå VARFÖR något hänt och betydelsen för samhället i stort?

Ge hela bilden

- Vårt löfte till publiken är att så snabbt som möjligt ge hela bilden av en nyhet. Det har vi lyckats med, och det ska vi vara väldigt nöjda över. SVT Nyheter har utvecklats enormt för att hantera breaking newslägen på bara ett år. Vi har blivit snabba och uppträder med en helt annan säkerhet. Det är svårt att känna glädje kring rapportering av sådana här traumatiska händelser, men vi har all anledning att känna yrkesstolthet. Publikens värdering av redaktionens jobb är ett kvitto på det, säger Jan Helin.

 

Utdrag ur undersökningen:

  • Nära 8 av 10 kände till dådet inom en timme från att det inträffat.
  • 32% fick reda på det inträffade av en annan person, 61% via ett media. Flest fick kännedom via ett online-media (34%), därefter kommer radion med 19% och TV med 8%.
  • Pushnotiser ökar i betydelse, särskilt bland unga.
  • SVT har (liksom Sveriges Radio) gjort en tydlig positiv förflyttning online. Vi är nu tredje (första) största källa online (3%) efter Aftonbladet (12%) och Facebook (6%).
  • SVT är största källa för vad man vänder sig för att få mer kunskap. Nära 7 av 10 svenskar har vänt sig till SVT. Vi följs av TV4 som når 5 av 10 svenskar och Aftonbladet som når 4 av 10 svenskar.
  • SVT online blir viktigare även som källa för att söka mer kunskap och information. Det är tre gånger vanligare idag än efter Paris-attentaten att man söker sig till public service online-tjänster.
  • SVT får högst betyg i samtliga kategorier på frågan om vilka aktörer som lyckats bäst med bevakningen.

Fakta:

Undersöningen genomfördes 8-10/4

Tidigare undersökningar av samma slag genomfördes efter terrordådet i Bryssel 23-26/3-16 samt vid terrordåden i Paris 18-19/11-15.

Antal genomförda intervjuer: 1027

Urval: Urvalet har dragits ur Novus slumpmässigt telefonrekryterade webbpanel

Hanna Dowling
SVT HR Kommunikation

2 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress