21 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Vd Hanna Stjärne

– I den polariserade samhällsdebatt vi har nu är det viktigt att de seriösa medieföretagen börjar jobba mer tillsammans, sa vd Hanna Stjärne. (foto: Per Westergård)

Publicerad 18 april 2017 07:00 - Uppdaterad 18 april 2017 16:28

Konflikten om SVT online finns kvar - men viljan att samarbeta ökar

När SVT bjöd in medierepresentanter till debatt om företagets online-verksamhet är ett hot mot de kommersiella mediehusen uteblev de hårda orden. Motsättningarna var långt ifrån borta men viljan att förstå varandra var plötsligt större.

Under senare tid har SVT:s nyhetsverksamhet diskuterats flitigt. Bland annat har de kommersiella mediehusen återkommande anklagat SVT för att slå undan fötterna för deras journalistiska verksamhet genom att ha en stor andel textbaserat nyhetsmaterial på den egna hemsidan.

För att reda ut en del begrepp men även för att hitta lösningar bjöd SVT in till debatt på Kulturhuset i Stockholm den 6 april.

Gräns för SVT?

I inbjudan ställdes frågan om det ska finnas en gräns för vad SVT ska få göra online. Men även om hur det kommande sändningstillståndet ska se ut för att kunna vara relevant till år 2026.

På plats att debattera frågan var Hans Lindeberg, chefredaktör på Östersunds-Posten, Jonas Nordling, ordförande Journalistförbundet, Pia Rehnquist, ansvarig utgivare Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad och Hanna Stjärne, vd på SVT.

På plats för att ge inspel lite från sidan fanns även Madeleine Thor, vd IRM och medieforskaren Jonas Andersson Schwarz från Södertörns högskola. Moderator var journalisten Sharon Jåma.

Deltagarna på debatten.

Fr v: Sharon Jåma, moderator, Pia Rehnquist, ansvarig utgivare Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad, Jonas Nordling, ordförande Journalistförbundet, Hanna Stjärne, vd SVT, Hans Lindeberg, chefredaktör Östersunds-Posten, Jonas Andersson Schwarz, lektor Södertörns högskola. (foto: Per Westergård)

Text och rörligt

Huvudfrågan under kvällen blev varför SVT använder mer text än rörlig bild online.

Pia Rehnquist menade, utifrån sitt perspektiv som ansvarig utgivare för två lokala dagstidningar, att SVT visst kan ha skrivet material på sina hemsidor.

– Problemet är bara att de i Skåne nästan uteslutande arbetar med text och då blir de en direkt konkurrent till oss.

Hans Lindeberg, chefredaktör för Östersunds-Posten, hävdade att han har samma problem i sitt spridningsområde.

– Att SVT tar vårt material och skriver om det för att sedan publicera det på den egna siten är ett stort bekymmer för oss.

Hanna Stjärne, vd SVT, Hans Lindeberg, chefredaktör Östersunds-Posten.

– Att SVT tar vårt material och skriver om det för att sedan publicera det på den egna siten är ett stort bekymmer för oss, sa Hans Lindeberg, chefredaktör Östersunds-Posten. (foto: Per Westergård)

Relevanta nyheter

Hanna Stjärne erkände att SVT plockar en del material från tidningarna men menade att det är ett grundväsen för all journalistik.

– Vårt uppdrag är att ge publiken relevanta nyheter. För att göra det citerar vi ibland andra och ibland citerar de oss.

Men hon sa sig förstå problematiken men menade samtidigt att lösningen aldrig kan vara att SVT ska sluta med textbaserade nyheter på nätet.

– I den polariserade samhällsdebatt vi har nu är det viktigt att de seriösa medieföretagen börjar jobba mer tillsammans. Därför diskuterar jag just nu med publicister från hela landet om hur vi ska kunna hjälpa varandra.

Pia Rehnquist, ansvarig utgivare Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad, Jonas Nordling, ordförande Journalistförbundet.

Pia Rehnquist, ansvarig utgivare Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad och Jonas Nordling, ordförande Journalistförbundet. (foto: Per Westergård)

Förstår inte villkoren

Både Pia Rehnquist och Hans Lindeberg kontrade med att SVT inte förstår villkoren för de lokalt verksamma medieföretagen. Om SVT menar allvar med att de vill få till ett samarbete måste de inse hur verkligheten ser ut.

– SVT lägger krokben för oss precis när vi är på väg att få till en fungerande betallösning för vårt digitala material. Lyckas vi inte finansiera vår verksamhet kommer den journalistik vi bedriver inte att kunna finnas kvar. Det här är både en ekonomisk överlevnadsfråga och en utmaning för vår demokrati, menade Hans Lindeberg.

Hanna Stjärne sa att hon med sin erfarenhet från att ha varit chef för en lokaltidning självklart vet att den ekonomiska utmaningen är tuff men menade samtidigt att SVT är en viktig journalistisk aktör runt om i landet. Inte minst genom att ha redaktioner på 34 platser.

– Att publiken hoppar mellan oss betyder inte att vi kannibaliserar på varandra. Om den yta där vi verkar begränsas kommer den snart att fyllas av mer åsiktsdrivna aktörer.

v

Ingen ny debatt

Med i diskussionen var även Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling. Enligt honom är det här ingen ny debatt. Den har snarare pågått ända sedan de kommersiella medieföretagen började sin ekonomiska kräftgång.

– Jag kan förstå att tidningarna är oroliga men att attackera SVT är inte rätt väg att gå.

Kokar man ner hela diskussionen till en enda rad blir det tydligt att konflikten står mellan SVT:s trygga finansiering och tidningshusens svårigheter att få betalt för sina digitala satsningar.

– Under senare tid har våra användare i högre grad visat sig vara villiga att betala för vårt digitala material. Det är positivt men den utvecklingen hotas om det material vi tillhandahåller bakom en betalvägg går att hitta i omskriven form på SVT:s site, menade Hans Lindeberg.

Jonas Nordling

– Jag kan förstå att tidningarna är oroliga men att attackera SVT är inte rätt väg att gå, sa Jonas Nordling, Journalistförbundets ordförande. (foto: Per Westergård)

Facebook och Google

För att vidga perspektiven var medieforskaren Jonas Andersson Schwarz från Södertörns högskola inbjuden till debatten.

– Public service-bolagen kan inte längre vara renodlade radio- och tv-företag. Ska de överleva måste de i högre grad tänka visionärt men även samarbeta med de traditionella tidningshusen för att möte den verkliga utmaningen. Och det är Facebook och Google.

För att visa vart reklampengarna tar vägen fanns Madeleine Thor, vd IRM, på plats.

– Förra året satsades mer pengar än någonsin på reklam trots det har summan som går till journalistiskt verksamma företag minskat med 30 procent sedan 2008. Och den nedåtgående trenden fortsätter.

Podiet

Pia Rehnquist, ansvarig utgivare Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad, Jonas Nordling, ordförande Journalistförbundet, Hanna Stjärne, vd SVT, Hans Lindeberg, chefredaktör Östersunds-Posten, Jonas Andersson Schwarz, lektor Södertörns högskola. (foto: Per Westergård)

Tydlig vilja

Även om debatten visade att grundkonflikten finns kvar fanns det en tydlig vilja hos de medverkande att hitta samarbetsformer som skulle kunna överbrygga motsättningarna.

– Vi skulle kunna producera nyhetsmaterial för SVT. Vi gör det gärna och det med god public service-kvalitet. Men för att kunna göra det måste vi komma in i SVT:s processer. Det är inte lätt, sa Hans Lindeberg.

Hanna Stjärne poängterade samtidigt att public service-bolagen tillhör alla. Och att det skiljer ut dem från andra medieaktörer.

– Därför måste vi även i nästa sändningstillstånd ha bra villkor och vi måste även fortsättningsvis vara oberoende av politiska och kommersiella krav. Dessutom måste vi ha rätt att finnas kvar digitalt.

Per Westergård

6 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress