21 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Sportmöte

"Satsningen på en jämställd sportbevakning känns helt självklar på SVT Sports redaktion idag", sa Patrik Hamsch, Sportens publiceringschef på ett möte i Prag. (foto: Åsa Edlund Jönsson)

Publicerad 29 mars 2017 07:00 - Uppdaterad 29 mars 2017 21:48

Jämställd sportbevakning - omöjligt uppdrag eller absolut måste?

Under den rubriken höll SVT Sports publiceringschef Patric Hamsch ett inspirerande föredrag för Europas sport- och rättighetschefer i Prag.

SVT Sport startade sin satsning på en jämställd sportbevakning 2013 och förnyade sen ambitionen med nya mål och nya mätmetoder två år senare.

- Idag är vi helt unika i Sverige med den målsättningen och med ett kvalificerat mätande på daglig basis, berättade Patric Hamsch för ett 80-tal chefer från tv-bolag från hela Europa i samband med ett EBU-möte i förra veckan.

Fler egna nyheter

Patrik Hamsch (foto: Åsa Edberg Jönsson)

Patrik Hamsch

Satsningen på en jämställd sportbevakning, som känns helt självklar på SVT Sports redaktion idag, märks tydligt i journalistiken som publiceras. Patric Hamsch igen:

- Vi har fler egna nyheter idag, vi berättar fler unika och bättre historier, vi är mer precisa i våra dagliga val, vi går mer på fakta och mindre på känsla och vi möter de förväntningar som finns hos vår publik.

Rekord

Trafikmässigt har den jämställda sportbevakningen också bidragit till att lyfta SVT Sports digitala siffror. Hittills i år har 17 av de 20 mest läst artiklarna och 17 av de 20 mest sedda klippen varit journalistik om idrottskvinnor. Och i februari i år satte svtsport.se rekord i antal unika besökare.

Men det är inte helt enkelt att göra en jämställd sportbevakning. Det krävs tydliga mål och arbetsledning, det krävs mätning och uppföljning, det krävs att man påvisar både bra och dåliga exempel och det krävs uppföljning för redaktörer och reportrar förklarade Patric Hamsch.

Patrik Hamsch

- Det är inte helt enkelt att göra en jämställd sportbevakning. Det krävs tydliga mål och arbetsledning, det krävs mätning och uppföljning, sa Patrik Hamsch. (foto: Åsa Edlund Jönsson)

Livesänd damfotboll

På plats på EBU-mötet i Prag fanns också brittiska public service-företaget BBC som bland annat berättade om sin satsning på livesänd damfotboll. 2009 såg 2,5 miljoner britter dam-EM, sex år senare såg 12,4 miljoner VM 2015 - en kraftig publikökning.

Men det mest intressanta var kanske undersökningen som BBC gjorde efter VM, den visade nämligen att 48 procent av tittarna aldrig hade sett damfotboll innan dom såg världsmästerskapet från Kanada!

Olika långt

Att tv-bolagen i Europa kommit olika långt när det gäller arbetet med en jämställd sportbevakning är tydligt men alla jagar framtidens sporttittare och därför blev intresset extra stort när Patric Hamsch berättade om sitt möte med tioåriga Sara.

För ett år sedan skrev hon ett e-mail till SVT Sport där hon önskade sig mer damidrott i tv och att media i framtiden inte bara ska bevaka killar.

"Jag bjöd in Sara till SVT Sportredaktionen".

"Jag bjöd in Sara till vår sportredaktion". (foto: Åsa Edlund Jönsson)

- Jag bjöd in Sara till vår redaktion och under några timmar pratade vi om sport och journalistik. Det blev tydligt där och då att nästa generation inte köper ”nej” som ett svar. Saras framtid är ljus men frågan är om sportredaktioner och journalistiken vill vara del av den framtiden?

- Det är lätt för oss att fastna i dagens sanningar men vår framtida konsument Sara vill ha något annat än det. Frågan är om vi är redo att göra oss relevanta för hennes önskemål?

Åsa Edlund Jönsson

12 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress