26 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
SVT:s sociala mediedesk, fr v: Sara Cosar, Linnea Carlén, Philip Rudolfsson och Henrik Sköld.

SVT:s sociala mediedesk, fr v: Sara Cosar, Linnea Carlén, Philip Rudolfsson och Henrik Sköld. (foto: Per Westergård)

Publicerad 14 mars 2017 07:00 - Uppdaterad 15 mars 2017 16:30

Nyheter skapas i dialog med publiken

Riksnyheterna skapar socialt kunskapscenter och förstärker sitt sociala medieteam.

Uppdraget är att utveckla SVT Nyheters dialogjournalistik, och fungera som stöttande organ mot SVT Nyheters lokala redaktioner.

Första gången SVT testade att skapa journalistik tillsammans med användarna var i samband med valet 2014. SVT:s valprojekt hette #dinröst och syftet var att genom bland annat dialog i sociala kanaler lyfta de frågor som publiken tyckte var viktiga.

– Vi lärde oss mycket under valåret, och idag är SVT Nyheter världsledande när det gäller att skapa journalistiskt innehåll tillsammans med användarna, säger Karin Ekman.

Hon är chef för riksnyheternas nya och förstärkta sociala medieteam, och har ett divisionsöverskridande ansvar.

Riksnyheternas sociala mediedesk ska fungera som ett kunskapscenter för social publicistik och stötta SVT Nyheters 21 lokala nyhetsredaktioner.

Karin Ekman

Karin Ekman, chef för riksnyheternas nya och förstärkta sociala medieteam. (foto: Per Westergård)

- Mitt uppdrag har varit att få hela SVT Nyheter att ”gå i takt” när vi verkar genom sociala kanaler. Jag har bland annat lett arbetet med att ta fram gemensamma riktlinjer och tydliga mål. Nu ser jag verkligen fram emot att ta ”nästa kliv”. Genom vår nya centrala sociala mediedesk kommer vi att kunna bygga expertis som gagnar hela Nyhetsdivisionen.

#flykt och #ettsverige

De senaste två åren har SVT Nyheter genomfört flera och mycket omfattande crowdsources, bland andra #flykt och #ettsverige som lyfte migrations- och jämlikhetsfrågor tillsammans med användarna.

Mer nischade dialogsatsningar har varit knutna till enskilda tv-program. Ett sådant exempel är ”Morgans mission”. När programmet nu kommer tillbaka får även den sociala satsningen ett nytt liv, nu med mobbning mellan vuxna i fokus.

– Grundpremissen i vårt dialogjournalistiska arbete är att vi utnyttjar användarnas kunskaper och erfarenheter för att göra vår journalistik bättre och mer relevant.

Karin Ekman

Karin Ekman

Karin Ekman lyfter fram #delateuropa, den crowdsource SVT Nyheter genomförde inför Brexit, som en personlig favorit. Då gick SVT ut på alla plattformar och bad användarna att dela med sig av sina tankar om vilka som är Europas ödesfrågor. Gensvaret blev över all förväntan.

– Vi fick in 1000-tals berättelser och det resulterade både i en initierad diskussion om Europas framtid i vårt liveflöde online och ett antal reportage online och i broadcast.

Genomskinlig arbetsprocess

Allt är inte enkelt, det finns ett antal utmaningar att hantera för alla som verkar i sociala medier. Till exempel lobbygrupper och kommersiella aktörer som vill driva egna agendor.

– Lösningen är att ha en genomskinlig arbetsprocess och att vi är noga med källkritik, säger Karin Ekman.

Tips från allmänheten

Inom journalistiken har tips från allmänheten alltid varit en motor. Skillnaden när fisket sker brett i sociala medier är att redaktionen snabbt når så många fler. Baksidan på det myntet är att användarna inte alltid har koll på att det är SVT de möter.

Tyvärr är det många som inte känner igen SVT Nyheter och därmed har de heller ingen känsla för att det material de uppskattar kommer från oss, säger hon.

Riksnyheternas nya centrala sociala mediedesk bemannas sedan 1 mars av reportrarna Henrik Sköld, Philip Rudolfsson, Linnea Carlén och Sara Cosar.

Deras vardagliga arbete består till stor del av att engagera sig i olika sociala kanaler för SVT Nyheters räkning. De svarar på frågor, modererar diskussioner på SVT:s facebooksida och jagar nyheter.

Philip Rudolfsson, Henrik Sköld, Sara Cosar och Linnea Carlén.

Philip Rudolfsson, Henrik Sköld, Sara Cosar och Linnea Carlén. (foto: Per Westergård)

Förvaltar och besvarar

– Hittar vi något intressant kan vi tipsa lämpliga redaktioner som i sin tur kan välja om de vill gå vidare, säger Philip Rudolfsson.

Det handlar inte bara om att hitta godsaker, lika viktigt är det att vara synlig.

– Vi måste signalera att vi är närvarande på sociala medier, och att SVT inte bara är en ansiktslös grå betongkloss på Gärdet. Därför vill vi visa att det går att nå fram till oss, och att vi förvaltar och besvarar de frågor som kommer in och gör något vettigt av alla tips vi får, säger Henrik Sköld.

Linnea Carlén och Sara Cosar har precis i dagarna börjat jobba på desken. Båda är entusiastiska och menar att det är i sociala medier som de unga finns.

– Om SVT menar allvar med att man ska finnas till för alla måste vi vara på plats där. Det är vi i högsta grad och det är spännande att få vara del av en så nyskapande satsning, säger Linnea Carlén.

Per Westergård

12 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress