28 juli

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Robin Bengtsson

Vinnaren Robin Bengtsson med bidraget "I can't go on" i lördags. (foto: Claudio Bresciani / TT)

Publicerad 13 mars 2017 09:53 - Uppdaterad 17 mars 2017 10:35

3,8 miljoner såg Mellofinalen

Drygt 3,8 miljoner såg Melodifestivalens final i lördags när Robin Bengtsson vann med bidraget "I can't go on" och får representera Sverige vid Eurovision Song Contest i Ukraina i maj.

Det var den mest sedda finalen sedan 2013.

3 802 000 personer tittade i lördags på finalen av Melodifestivalen från Friends Arena i Stockholm. Det visar de första preliminära siffrorna från MMS.

2,8 miljoner såg de efterföljande intervjuerna som Fredrik Ekelund gjorde i Eftersnack kl 22.00 – 22.15.

Stort engagemang

– Varje deltävling har lockat över 3 miljoner tittare vilket inte hänt sedan 2013, året efter Loreens ESC-vinst. Antalet röster som skickats in har slagit rekord i mer än hälften av programmen och 3,8 miljoner valde att följa Robin Bengtssons vinst i finalen. Sammantaget visar det att engagemanget för tävlingen och låtarna bara blir starkare och att innehållet i Melodifestivalen verkligen faller tittarna i smaken, säger projektledare Anette Helenius

Tittandet var högre än på flera år.

  • 2016: 3 462 000
  • 2015: 3 732 000
  • 2014: 3 300 000
  • 2013: 4 150 000
  • 2012: 4 090 000
  • 2011: 3 665 000
  • 2011: 3 665 000
  • 2010: 3 870 000
  • 2009: 3 590 000
  • 2008: 4 045 000

Marika Ireblad

5 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress