19 september

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Mats Grimberg

– Det är viktigt att vi knyter till oss nya unga talanger, genom dem når vi en publik som vi annars har svårt att fånga in, säger Mats Grimberg. (foto: Per Westergård)

Publicerad 17 februari 2017 07:00 - Uppdaterad 20 februari 2017 15:44

- Humor lockar unga tittare till SVT - och hjälper nya talanger fram

Humorn lever hos SVT. I broadcast som förr, men nu även på SVT Play och i sociala medier.

Det är på nätet unga talanger får testa sina vingar och det är där SVT når yngre tittare.

Nu vill SVT göra ett riktigt bra satirprogram.

SVT:s arkiv är en guldgruva för alla som gillar humor. Där finns mängder av program som får oss, som vuxit upp i tablå-tv:ns värld, att bli lyriska, men som även lockar många yngre till skratt.

Få kan motstå sketcherna med uppfinnaren från Sundbyberg i programmet Lorry eller när Margaretha Krook mycket vågat ber Åke Grönberg att ta sig i brasan under ett parti Fia med knuff i programmet Estrad från 1967.

Lorry-gänget

Lorry-gänget. (Foto: Björn Edergren)

Historia i alla ära, men det är inte nog.

– En av våra viktigaste uppgifter nu är att vara ett växthus för unga talanger. På så sätt kan vi fånga in dem som ska bli framtidens profiler, säger Mats Grimberg, projektledare och genreansvarig för humor på SVT Nöje i Stockholm.

För att lyckas med det skapades ett humorlabb redan för sex år sedan.

Mats Grimberg

Mats Grimberg, genreansvarig för humor på SVT Nöje i Stockholm. (foto: Per Westergård)

Resultatet är inte fy skam. Först ut var Gina Dirawi och William Spetz, komiker och programledare som inte behöver någon närmare presentation.

Många har testat sina vingar

Men de är inte ensamma, listan på personer som har fått testa sina vingar i SVT:s online-utbud är lång.

– Ett exempel är Keyyo, eller Kristina Petrushina som hon egentligen heter. För ett par år sedan mejlade hon mig och frågade om hon kunde får göra en humorserie för SVT. Då hade hon 15000 följare på Youtube men eftersom hon bara gick i nian tyckte vi att det var lite tidigt. Istället uppmuntrade vi henne att fortsätta med det hon gjorde. Efter ett år tog vi in henne i växthuset och lite senare fick hon sin serie.

Keyyo

Keyyo (foto: SVT)

Paras ihop med manusförfattare

När en ung talang får in en fot hos SVT paras de ofta ihop med etablerade manusförfattare och regissörer för att på så sätt höja nivån på deras produktioner ett par snäpp.

Ett exempel på detta är Full Patte, där systrarna Kronlöf sammanfördes med regissören och manusförfattaren Sara Haag.

Full patte

Bianca Kronlöf och Tiffany Kronlöf i Full patte. (foto: Saga Berlin/SVT)

– Det är viktigt att vi knyter till oss de här personerna, genom dem når vi en publik som vi annars har svårt att fånga in.

Fördelen med publicering online är att det blir enklare att testa nya idéer och sedan snabbt få respons på vad som fungerar, och vad som inte är lika lyckat.

– Det går riktigt bra, vissa av de sketcher som vi publicerar online har över en miljon tittare. Svårare är det att få dem att vandra vidare in i Play för att se hela program. Förslag: Där har vi en utmaning.

William Spetz och Gina Dirawi

William Spetz och Gina Dirawi. (Foto: Karl Nordlund)

Kan ta risker

En annan fördel med publiceringar på nätet är att kraven inte är lika höga som när något produceras för broadcast. Det gör det lättare att ta risker och vara mer kreativa.

Youtube-generationens humor lockar dock inte alla.

– Därför måste vi jobba brett. Länge var vi dåliga på buskis, det ansågs länge som något katten har släpat in. Över lång tid spanade vi och testade olika grupper inom genren, till slut hittade vi ett intressant humorkollektiv i Lidköping, "Kass Humor".

De fick göra serien ”Uti bôgda”, och det blev succé direkt. Vid sidan av dem jobbar SVT vidare med etablerade komiker. Bland annat kommer en tredje säsong av Grotesco att sändas i höst. Även det en serie som lockar tittare i alla åldrar.

Uti bôgda

Simon Andersson och Ingegärd Samuelsson i Uti bôgda. (Foto: SVT)

Flertalet av de unga talanger som får en chans att visa upp sig online vill vidare och göra ”riktig” tv.

– Det kan låta konstigt men många av dem som är uppväxta med Youtube, och ofta uppfattar SVT som gammelmedia, längtar efter att få ett genombrott i tv. Det beror sannolikt på att det är där man får det största genomslaget.

Grotesco - en näradödenrevy.

Grotesco - en näradödenrevy. (foto: SVT)

Satirprogram

Mats Grimberg är optimistisk inför framtiden.

- Youtube och youtubers är fortfarande attraktivt för en ung publik, men känslan är att det börjar bli lite mättat. Det kan gynna oss, förutsatt att vi även fortsättningsvis är attraktiva för unga talanger och att vi gör välproducerade och roliga program.

Mats Grimberg

Mats Grimberg

En sak fattas i dagens utbud, menar Mats Grimberg.

– Vi har inget satirprogram. Genren är svår men det gör det extra intressant. Därför tittar vi just nu på hur ett program skulle kunna se ut.

Är lokala

Konkurrensen om humortittarna är tuff. Inte minst på nätet där amerikanska talkshows har flyttat fram sina positioner. SVT har trots det ett försteg.

– Vi är lokala och vi kan skämta om det som ligger nära oss i Sverige. Det klarar inte de internationella jättarna.

Per Westergård

10 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress