13 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Dold-redaktionen

Dold-reportrarna Samir Bezzazi, Valeria Helander och Cecilia Vaccari. (foto: SVT)

Publicerad 8 mars 2016 07:00 - Uppdaterad 10 mars 2016 16:11

Dold - nära journalistik som ska engagera unga

Idag startar Dold - SVT:s nya samhällsprogram som ska skildra och ifrågasätta vardagsnära missförhållanden.

Ett granskande inslag läggs varje tisdag upp på SVT Play och Youtube – och målet är att tittarna ska vara med och påverka innehållet genom att berätta om sina erfarenheter.

Resultatet blir en programserie som sänds i broadcast senare i vår.

– Dold är ett program som vänder sig till en yngre målgrupp som i högre grad konsumerar journalistik online. Därför kommer vi att använda digitala plattformar och sociala medier för att publicera delar av innehållet, säger programbeställare Helena Olsson.

Följer reportrarnas arbete

Tittarna kommer att kunna följa reportrarnas arbete i sociala medier och ta del av granskningarna i kapitelform på nätet.
- Reportrarnas ämne ska generera två kapitel som primärt publiceras på Youtube och Play. Därutöver görs ett antal kortare varianter till olika plattformar där tittarna kan dela med sig av sina egna erfarenheter, följa processen eller bara ta del av extramaterialet, berättar projektledare Kenny Adersjö, som tillsammans med de tre reportrarna Valeria Helander, Cecilia Vaccari och Samir Bezzazi bildar Dold-redaktionen på SVT i Göteborg.

Mikrobetonad maktanalys

- Det som skiljer Dold från andra samhällsprogram är att broadcastprogrammet kommer i andra hand. Vi testar alltså att göra undersökande journalistik i kapitelform på webben, där varje kapitel ska stå för sig själv och innehålla dramaturgins alla beståndsdelar, säger Kenny Adersjö.

Kenny Adersjö

Kenny Adersjö, projektledare för Dold. (foto: SVT)

Dold vill också göra en mer mikrobetonad maktanalys.

- Vår tagline är "Vi synar vardagsmakten". Vi går alltså mer på dem som har praktisk makt över människors vardag, än de som har den politiska makten. Det innebär att en arbetsgivare, till exempel en rektor, kan utkrävas ansvar snarare än utbildningsministern. Vi väljer också ämnen utifrån att de går att iscensätta eller skildra, för att förstärka känslan av närvaro och att ligga "nära tittaren".

Öka intresset för samhällsjournalistik

Målet är att öka intresset för samhällsjournalistik i målgruppen 20-39-åringar. En målgrupp som ofta har ett stort samhällsengagemang, men kanske inte alltid följer SVT:s traditionella samhällsutbud.

- Vi har flera speciella uppdrag med programmet, berättar Kenny Adersjö. Bland annat att hitta morgondagens grävtalanger, samt att pröva olika typer av digitala strategier för att kunna "spilla över" erfarenheter till exempelvis Uppdrag granskning.

Veronica medverkar i programmet.

Veronica, som blivit id-kapad, medverkar i första programmet. Någon köper skor i hennes namn och väljer faktura och sms-avisering. Fakturan kommer till Veronica och skorna till förövaren. Detta har hållit på i två år och polisen gör ingenting.

Vardagsbrotten

Många olika ämnen kommer att tas upp under våren. I premiärprogrammet står vardagsbrotten i fokus, men det utbredda matfusket kommer bland annat att granskas.

Samtliga kapitel kommer att sammanställas till halvtimmeslånga broadcastprogram som börjar sändas den 19 april kl 22:15 i SVT2.

Första kapitlet av Dold läggs ut på SVT Play och på programmets Youtube-kanal vid lunchtid tisdagen den 8 mars.

 

SVT Play/dold 
Youtube: Svtdold tisdag 8 mars
Facebook/svtdold

 

Ett inslag i Dold

Från vinjetten i Dold. (foto: SVT)

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

9 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör