15 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Nya organisationen på Sporten är nu invigd.

Nya organisationen på Sporten är härmed invigd. Sportchefen Per Yng klippte bandet på sportredaktionen på måndagen. (foto: Anders Strömquist)

Publicerad 31 augusti 2015 19:04 - Uppdaterad 3 september 2015 10:39

Publiken i fokus på nya SVT Sport

Måndagens invigning av SVT Sports nya organisation var startskottet på en resa för att bättre kunna möta publiken var den än finns.

­– Vi har vänt upp och ner på allt,  säger utvecklingschefen Åsa Edlund Jönsson.

Nya arbetsbeskrivningar, nya roller och nya arbetsflöden. Det är mycket som förändras på SVT Sport i höst.  

– En reporter ska i fortsättningen inte bara göra ett TV-inslag eller bara en webbpublicering utan både och, förklarar Åsa Edlund Jönsson som i egenskap av Sportens utvecklingschef utformat den nya organisationen.

Utgår från plattformar

Åsa Edlund Jönsson

Åsa Edlund Jönsson

Det handlar om att Sporten nu lämnar det övervägande broadcastorienterade synsättet och i stället bygger upp ett sätt att jobba som utgår från dagens många olika plattformar.

– Som vi hela tiden påminns om så minskar det traditionella TV-tittandet och allt fler väljer att se exempelvis sport på datorn eller i mobilen. Det är en utveckling som fortsätter och vi kan inte sitta på en parkbänk och titta på, säger Åsa Edlund Jönsson.

Alla berörs

SVT Sport har ett 90-tal fasta medarbetare plus ytterligare ett 30-tal vikarier och frilansar som också är knutna till redaktionen. Alla berörs de av den nya organisationen.

– Redan i våras ordnades en 2-dagarsutbildning för att alla skulle förstå vad som var på gång, det nya tänket! Nu börjar en period där vi provar ett nytt sätt att jobba och där alla ska kunna hitta sina nya roller, säger Åsa.

Invigning av nya organisationen på SVT Sport.

Invigning av nya organisationen på SVT Sport. (foto: Anders Strömquist)

Förutom fokuset på publicering står tv- och videomaterialet i centrum i den nya organisationen.

– De rörliga bilderna är det som gör SVT Sport unikt, det nya nu är att vi blir bättre på att leverera TV på sätt som passar publiken. Rätt sak till rä tt plattform vid rätt tidpunkt, säger Åsa Edlund Jönsson.

Lång erfarenhet

Även om tonvikten legat på broadcast under många år har SVT Sport lång erfarenhet av att publicera även på webb och i sociala medier. Det vill den nya organisationen fånga upp och utveckla.

­– Vi ska inte bara bli bättre på att nå publiken utan även bli effektivare internt. I det nya kommer exempelvis inte olika personer och avdelningar att arbeta med samma fotbollsmatch. Hittills har det kunnat vara så att en reporter gör ett inslag för Sportnytt, en annan skriver och publicerar för webben medan ”Fotbollskväll” haft sitt folk som bevakat samma match, säger Åsa Edlund Jönsson.

Coacha och utveckla

Anja Hildén

Anja Hildén

Den enda nya chef som rekryterats in till Sporten i samband med omorganiseringen är Anja Hildén. Efter många år på chefspositioner på Nyheter har hon just börjat coacha och utveckla 26 sportreportrar.

– Det känns som vi går in i en klok och genomarbetad organisation. Samtidigt kommer omställningen att ta mycket kraft och vara omvälvande för många medarbetare. Det är också viktigt att vi mitt i allt detta kan fortsätta Sportens starka tradition som berättare och även utveckla den grävande sportjournalistiken, menar Anja Hildén.

Måste ha tålamod

Även SVT Sports chef Per Yng inser att den kommande tiden av omstöpning blir krävande.

– Många får jobba i nya roller. Vi måste ha tålamod. Inte lätt i en värld som förändras väldigt fort. Men vi kommer att få en bättre sammanhållen planering som ger ett eget journalistiskt uttryck och urval, säger Per Yng.

Per Yng, chef för SVT Sport invigningstalar.

Per Yng, chef för SVT Sport invigningstalar. (foto: Anders Strömquist)

Och Åsa Edlund Jönsson är säker på att viljan finns att tänka nytt.

– Vi har alltid haft en ambition att ligga i framkant och vi har historiskt sett varit ett nyfiket gäng som gärna testat nya saker. Dessutom har sporträttighetsläget tvingat oss att tänka nytt under årens lopp, säger Åsa.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

12 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör