23 april

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 13 september 2016 16:26 - Uppdaterad 13 september 2016 16:29

Var tredje svensk har Netflix

Netflix

Över fyra miljoner svenskar abonnerar på en betaltjänst för onlinevideo och en tredjedel av Sveriges befolkning har tillgång till film- och TV-tjänsten Netflix i sina hem.

Därmed befäster Netflix sin position som den dominerande betaltjänsten för onlinevideo på den svenska marknaden, skriver MMS i ett pressmeddelande.

I en ny undersökning från MMS framkom att nästan hälften, 47 procent, av 9-99-åringarna har tillgång till en abonnemangstjänst för streamad TV eller film i sina hem. Det är en ökning med 380000 personer jämfört med motsvarande kvartal förra året.

Inte i samma snabba takt

- Vi ser att tillgången till SVOD-tjänster fortsätter att öka stadigt, men inte i samma snabba takt som under etableringsfasen, säger MMS vd Magnus Anshelm. Undantag är tjänsterna HBO Nordic och C More som vuxit med nästan 50 procent jämfört med andra kvartalet 2015.

Undersökningen genomfördes av Ipsos på uppdrag av MMS. Under andra kvartalet i år genomfördes 3 000 telefonintervjuer i åldersspannet 9-99 år. Respondenterna fick svara på frågor om vilka SVOD-tjänster de har tillgång till i hemmet.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

0 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör