23 april

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 11 september 2015 16:55 - Uppdaterad 12 september 2015 13:48

Nästan alla kollar rörlig bild på internet varje dag.

Nästan alla tonåringar kollar rörlig bild på internet varje dag. (foto: MMS)

9 av 10 tonåringar ser rörlig bild på nätet dagligen

I den senaste rapporten i serien MMS Trend & Tema studerades attityder och tittarvanor hos tweens, 9-12 år och teens 13-19 år.

I den framgår att 90 procent av 9-19-åringarna hade sett på någon form av rörlig bild på internet under de senaste 24 timmarna.

För andra kvartalet i rad ligger den dagliga räckvidden för rörlig bild på nätet på 50 procent i målgruppen 9-99 år. Men för unga tittare är räckvidden betydligt högre. Nio tonåringar av tio ser rörlig bild på nätet varje dag.

- De unga tittarna ser betydligt mer på rörlig bild på nätet än genomsnittsbefolkningen. Men det finns skillnader inom målgruppen. 9-12-åringarna är mer orienterade mot TV och TV-sändningar, medan 13-19 åringarna i högre grad tittar på nätet, säger MMS VD Magnus Anshelm i ett pressmeddelande.

- Man får heller inte glömma att unga också tittar mycket på TV. Det handlar inte om det ena eller det andra, utan om både och. De väljer att titta på det innehåll och på den skärm som finns tillgänglig och passar bäst i varje situation.

Två tonårstjejer, 18 och 15 år gamla, sitter i soffa med sina surfplattor

Två tonårstjejer med sina surfplattor (Foto: Janerik Henriksson /TT)

Skaffa tv när man flyttar?

I attitydundersökningen svarade de yngre tittarna 9-12 år att de hellre följer program på TV än via nätet och i princip alla av dem räknar med att de kommer att skaffa en TV-apparat när de bli vuxna och flyttar hemifrån.

13-19-åringarna följer i högre grad serier och program via internetkanaler än via TV-sändningar och det är vanligare bland dem att följa en YouTube-kanal än vad det är bland 9-12-åringarna.

Bland de äldsta tonåringarna 17-19 år tror var femte att de inte kommer att skaffa TV när de flyttar hemifrån.

Telefonintervjuer

Undersökningen MMS Trend & Tema 2015:2 Tweens och Teens, genomfördes med telefonintervjuer under april och maj 2015.

Ett tjugotal tjänster ingick: gratistjänster som SVT Play och YouTube, betaltjänster som Netflix och Viaplay samt ett antal pirattjänster.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

3 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör