17 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 28 maj 2015 19:19

87 procent av all tittartid las på ESC

Inte sedan MMS började mäta TV 1994 har så mycket tittartid lagts på Eurovision Song Contest som i år.

Inte sedan MMS började mäta TV 1994 har så mycket tittartid lagts på Eurovision Song Contest som i år.

Den genomsnittliga publiken som såg årets final av Eurovision Song Contest i Wien i lördags var något mindre än tidigare år – men ser man till tittartidsandelen är det den näst högsta finalen sedan 1994, skriver SVT Publik och Utbud i en rapport.

Som tidigare påpekat var den genomsnittliga publiken något mindre än tidigare år: 3 280 000 (35,3%), men en ökning i tittartidsandel och ett rekord i tittartid summerat (137 minuter på evenemanget varav 91 minuter på finalen i snitt/A3-99år båda rekord). Så årets publikutfall är mycket starkt.

Näst högst sedan 1994

Årets sändning av finalen var något längre (4 timmar 18 minuter + ca 50 minuter), vilket bidrar till möjligheten att öka tittartiden, där finalen står för 2/3 av tittartiden på evenemanget i TV. Tittartidsandelen är den näst högsta finalen har haft sedan 1994 (87% av all tittartid lades på ESC under den långa sändningen)!

Tillägg på 8 minuter

På de 137 minuter/person som man tittat på TV - ska också läggas 8* minuter av online-konsumtion av ESC på SVT Online-plattformar per person.

*) Uppspelad tid / 9,7miljoner

247.e602927b0367954b71afe602927b0367
SVT Publik- och utbudsanalys

3 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör