18 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny

Publicerad 26 maj 2015 13:48

5,9 miljoner unika besökare online förra veckan

Den genomsnittliga tittartiden per person och dag var i förra veckan 148 minuter, en uppgång med 22 minuter jämfört med samma vecka 2014.

Anledningen till uppgången är framför allt i Eurovision Song Contest som sändes tidigare under våren 2014, skriver SVT Publik & Utbudsanalys i sin veckorapport.

Tittartiden på SVT Totalt var 62 minuter - 24 minuter mer än samma vecka 2014.

SVT totalt ökade kraftigt och fick 41,9 % av tittartiden (+11,9 procentenheter). Ökningen kommer från SVT1 som fick 32,3 % (+13,1).

Störst tapp ser vi för Övrig TV och TV4. TV4 fick 18,3 % (-2,5). SVT2 fick 5,8 % (-0,3), TV3 4,4 % (-2,2) och Kanal5 landade på 5,1 % (-0,8). Barnkanalen samlade 2,4 % tittartidsandel (-0,4), SVT24 0,3 (-0,4) och Kunskapskanalen låg oförändrad på 1,1 %.

Kraftig ökning online

Även online syns en kraftig ökning för SVT till följd av ESC.

I vecka 21 nåddes 5,9 miljoner unika besökare, en ökning med +50 % jämfört med samma vecka 2014, och 3,8 miljoner timmar, motsvarande en ökning med 136 %. Ökningen är enorm för Kultur & Nöje, de uppspelade timmarna är drygt tio gånger fler i vecka 21 2015 jmf samma vecka 2014.

Jämför vi med ESC-veckan 2014 så fördubblades antalet uppspelade timmar i genren. Kultur & Nöje stod under veckan för 38 % av all uppspelad tid på SVT online, att jämföra med snittet hittills under 2015 på 15 %.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367
SVT Publik- och Utbudsanalys

5 gillar detta

Prenumerera


Prenumerera på Vipåtv:s nyhetsbrev här:
Namn
E-postadress

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör