Publicerad 13 januari 2015 14:47 - Uppdaterad 14 januari 2015 10:58
Mest sedda programmet hittills i år är På spåret den 9 januari då Elisabet Höglund och Jesper Rönndahl (bilden) tävlade mot Niklas och Jenny Strömstedt. (foto: Bo Håkansson, Bilduppdraget)
SVTs totala tittartidsandel uppgick i vecka 2 till 45,0%, vilket är 9,2 procentenheter högre än samma vecka 2014. Ökningen syns tydligt både i SVT1 med 30,4% (+5,9) och SVT2 på 9,7% (+3,1), skriver SVT Publik- och utbudsanalys i en rapport för årets två första veckor.
Minskar gör framför allt TV4 som i vecka 2 fick 16,8 % (-3,9) av tittartiden, dock har deras vinter- och vårpremiärer inte riktigt dragit igång på allvar ännu.
Störst tillskott på totalen får SVT under helgerna, men även vardagarna har fått större andel än föregående år.
Mest sedda program i början av året var På spåret den 9 januari med 2,57 miljoner tittare (27,6%), därefter På spåret den 2 januari med 2,34 miljoner (25,3%) och på tredjeplats Året med kungafamiljen den 6/1 med 1,9 miljoner tittare (20,6%).
1,9 miljoner tittare såg Året med kungafamiljen och intervjun med Sofia och prins Carl Philip. (Foto: Rickard Collsiöö)
Online blir jämförelsen mot föregående år tyvärr svår under vecka 1-2 då nivåerna 2014 mättes felaktigt.
2015 kan vi dock se att nivåerna ligger på höga nivåer med 5,9 miljoner unika besökare i vecka 2, och 3,6 miljoner uppspelade timmar för SVT totalt online.
247.e602927b0367954b71afe602927b0367