19 februari

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Anne Lagercrantz
Nyhetskrönika
Anne Lagercrantz, Chef Nyhetsdivisionen

Publicerad 12 februari 2018 15:42

Bättre spegling av hela landet

En av våra främsta styrkor som nyhetsförmedlare är närvaron i hela landet. Vi vill att det ska synas mer i vår journalistik. Inför valen i höst skärper vi nu målen för andelen lokalt material i rikssändningarna.

Malin i Malmö vill ha en personlig sjukvård där man lär känna sin läkare och sköterska, Gustav i Karlstad som lidit av kötider efterlyser fler anställda, Carina i Västerås önskar att psykiatrin får mer reurser, Lennart i Härnösand vill se ett förstatligande för att få stafetter att upphöra.

Malin, Gustav, Carina och Lennart är några av alla de som deltar i SVT Nyheters granskning av vårdenlänk till annan webbplats. Den utgör starten på vår valbevakning och visar styrkan både på när vi gör journalistik tillsammans med vår publik och på ett lyckat samarbete mellan riksredaktionen i Stockholm och våra 34 lokala redaktioner.

Stora skillnader

När det gäller vården ser vi gemensamma utmaningar och trender över hela landet, men också stora skillnader. Hur länge du får köa för att få vård avgörs exempelvis av var i landet du bor. Med en komplex bild av läget i Sverige kan vi ställa politiker till svars, både lokalt och på riksnivå.

Finns en lösning i en region kan vi enkelt fråga varför den inte används i en annan och vår politiska kommentator Mats Knutson kan kvalificerat sätta frågan i ett sammanhang både för en lokal publik och en nationell.

Jobbar ihop

Vi är helt enkelt bäst när journalister på riksredaktionen och de lokala redaktionerna jobbar ihop och inspireras av varandra, och vi vet hur det efterfrågas av publiken. När vi fikar med publikenlänk till annan webbplats är en av de kraftfullaste efterlysningarna att få veta mer om vad som händer i hela Sverige. Många upplever oss som Stockholmsfixerade.

Det handlar både om ämnesval och nyhetsvärdering. Vi ska självklart inte välja bort att bevaka riksdagen eller stora världshändelser men generellt har vi en för hög ribba för att välja in lokala företeelser som är intressanta för en rikspublik.

Vi vill också oftare utgå från lokala frågor och perspektiv i det som är angeläget för hela landet. Digitalt har detta blivit allt mer självklart. SVT:s sport-och nyhetsappar innehåller mycket lokalt material, men i broadcast är utrymmet begränsat av en tablå. Lokala ämnen och perspektiv konkurrerar med nyheter från riket och hela världen.

Spegla Sverige

Det här är ingen ny fråga, och den är inte enkel redaktionellt. Som redaktör för en rikssändning kräver det tuffa prioriteringar, och som redaktör lokalt krävs att både leverera till en lokal publik och till en rikspublik.

Men vi måste klara det om vi fullt ut ska spegla Sverige. Inför valet satsar vi därför extra på koordineringen av journalistiken och vi skärper målen för andelen lokalt material i våra rikssända nyhetsprogram (Morgonstudion, Aktuellt, Rapport och Sportnytt). Som exempel ska Rapport, som idag innehåller drygt 1,5 inslag som har lokalt ursprung gå till 2,5 inslag.

Här finns också en ömsesidighet där riksredaktionerna ska berika våra lokala redaktioner med expertkunskap, research och material.

Kvalitén i sändningarna

Vi räknar inslagen för att hålla koll på att vi är på väg åt rätt håll och för att säkra en ständig diskussion, men det är såklart inte en kvantitativ räkning som avgör om vi lyckas: utan kvalitén i sändningarna. Utmaningen är att, precis som i granskningen av vården, bredda bilden och att ge nya perspektiv.

Vi har goda förutsättningar att lyckas. Efter en stor omställning 2015 går vi in i valrörelsen med drygt 40 fler lokala journalister på fältet. Vi har nyöppnat redaktioner i Angered, Rinkeby, Södertälje, Helsingborg och Övertorneå.

Nå ut med lokala perspektiv

SVT är också den medieaktör som har överlägset bäst möjligheter att nå ut med lokala perspektiv till en rikspublik. Rapport når 1,1 miljoner tittare varje kväll (de lokala sändningarna 19.55 når ännu fler), Aktuellt ökar med hela 20% i yngre målgrupper och Sportnytt samlar varje kväll runt en halv miljon tittare. Vi kan knyta i hop det lokala, nationella och globala. Och för den rikspublik som vill ha de lokala perspektiven som utgångspunkt finns populära Sverige Idag varje kväll.

Analyser efter valet i USA och i Brexit har visat hur många blev överraskade över resultaten. När en representant från BBC förklarade vårt brittiska systerbolags viktigaste lärdom efter Brexit-röstningen sa hon kort: ”Vi skulle ha lyssnat mer på våra regioner”.

Det rådet tar vi på allvar!

11 gillar detta