24 september

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Judit Ek
Nyhetskrönika
Judit Ek, Nyhetschef Broadcast

Publicerad 19 december 2017 11:07

Dinosaurien är inte död

För ett par månader sedan kom redaktör Eisjö till jobbet med några dinosaurier i näven. Alla på online hade just flyttat upp en trappa och på den stora centraldesken där det myllrat av folk var det nästan tomt.

En desk var kvar, Rapport och Aktuellts med 12 medarbetare och så sportdesken som sa att de skulle flytta snart...

Eisjö ställde ut sina dinosaurier på de tomma skrivborden och postade bilderna på Facebook, kommentaren var underförstådd, urtidsödlor på utdöende ensamma kvar.

Dinosaurie

Dinosaurie (Foto: Lars Eisjö)

För det är så det känts, den gamla tjock-TVn var dömd att gå samma öde till mötes som Kodak, VHS och kassettbandet. TV-tittandet minskar år från år och konkurrensen från Netflix och HBO har känts lite tuff, Youtube och alla nyheter online oxå. Men dinosaurien är inte död, långt därifrån!

Häromdagen fick jag de senaste tittarsiffrorna för Rapport och Aktuellt veckorna 34-50. Tittandet under våren hade gått bra, programmen ökade och sommaren hade gått ännu bättre.

Våren kunde förklaras av den nye oförutsägbare presidenten i USA och nyheterna duggade tätt med terrorattentat på Drottninggatan och det var nyhetstryck i fabriken. Nu hade hösten passerat och det har varit vardag jag var helt beredd på att vi skulle tappa men siffrorna visade på något helt annat.

Yngre tittarna ökar

Aktuellt ökar andelen tittare med 8% jämfört med hösten, 2016 och det är de yngre tittarna som ökar. I åldern 20-59 år ökar tittande med hela 20% på Aktuellt.

Rapport håller samma höga och stabila nivå som året innan. I snitt är det 1,2 miljoner tittare som slår på ettan varje kväll och även för Rapport är det den yngre publiken som ökar medan vi tappar något bland de allra äldsta, 75-99 år.

Så totalt är det fler och yngre tittare på nyhetsprogrammen på TV.

Samtidigt minskar tittandet på TV överlag med 6,2% hittills i år.

Frågan är varför allt fler och yngre vill se nyhetsprogram i TV? Vi vet att det finns mindre pengar i TV-branschen och det är inte längre lika hård konkurrens på 21-slotten. Samtidigt måste det vara så att allt fler tittare tycker att just Aktuellt är ett attraktivt erbjudande bland det som finns att välja på.

Bilda sig en uppfattning

Under våren intervjuade vi ett antal fokusgrupper och då visade det sig att många tittar på Aktuellt för att man vill bilda sig en uppfattning i olika frågor, det gäller inte minst yngre tittare.

De yngre letar och vill finna argument för eller mot sina egna åsikter och där erbjuder Aktuellt massor av stoff till samtal och diskussioner. Aktuellt försöker varje dag hitta de hetaste debatterna och de mest brännande frågorna och de människor som både bottnar i sina ämnen och representerar olika åsikter.

En av männen i fokusgrupperna uttryckte det så här:

– De där människorna som jag vill prata med kommer ju inte hem till mig och sätter sig i mitt kök för att snacka. Men då kan jag slå på Aktuellt och så får jag svar på det jag tänkt på, det tycker jag är service.

Public service.

 

Under våren intervjuade vi ett antal fokusgrupper och då visade det sig att många tittar på Aktuellt för att man vill bilda sig en uppfattning i olika frågor, det gäller inte minst yngre tittare.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

19 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Tf redaktör: Anna Thodenius

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör