19 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Frida Mörtsell
Nyhetskrönika
Frida Mörtsell, Strategisk kommunikatör och arbetsledare Publikdialog

Publicerad 29 september 2017 06:30 - Uppdaterad 29 september 2017 11:08

Hur har du kontakt med våra tittare idag?

Det är väldigt lätt att bara byta kanal om man tycker något är dåligt. Ändå väljer hundratals tittare varje vecka att höra av sig till SVT och berätta vad de tycker.

De vill påverka istället för att bara trycka på knappen. De vill stanna hos SVT och de älskar oss tillräckligt mycket för att orka ifrågasätta oss – ett engagemang som vi ska vara otroligt glada för. 

Det hårda klimatet på nätet kan verka skrämmande. Där finns troll och hatare, personer som bara spyr ur sig elakheter.

Visst låter det läskigt? Men det är inte riktigt så illa. Självklart finns allt detta, men samtidigt finns många som har smarta och relevanta åsikter om vårt innehåll och kreativa idéer på hur vi kan bli bättre.

Gränsen mellan ”troll” och relevant kritiker är inte knivskarp och även en åsikt som från början framförs på ett otrevligt sätt kan ha något relevant i sig. Det inser man om man tar sig tid att läsa och försöka förstå, och om man vågar ifrågasätta sig själv. 

Kritik och beröm

Teamet Publikdialog på SVT Kommunikation ägnar dagarna åt att läsa och besvara synpunkter, kritik och beröm och motta önskemål från publiken via mail och sociala medier.

Vi lär oss massor om hur SVT:s tittare och får en bild av hur vårt varumärke och våra program uppfattas. Vi försöker ge alla som verkligen undrar något ett svar, gärna från rätt person på företaget.

När någon är riktigt arg kan det fungera bra att svara riktigt trevligt - oftare än man tror återkommer personen då i ett helt nytt tonläge och ber om ursäkt för de hårda orden.

Måste förstå publiken

Vi är beroende av vår publik och vi behöver förstå den för att kunna göra vårt jobb: producera tv-program som gör alla mer nyfikna och insatta.

Jag vet att många tycker det är svårt att besvara tittarmail och det är inte alla som uppskattar våra dagsrapporter (där vi varje dag sammanställer publikens åsikter). Men jag tror att vi alla behöver fundera över hur vi gör för att verkligen lära känna vår publik.

Att bara göra sitt program helt frånkopplad från omvärlden fungerar inte längre. Vi måste kunna navigera bland hat och kärlek, ris och ros, och vi kan inte avfärda alla som har en åsikt som jobbiga tyckare.

Månadens dialoghjälte

Därför har vi på Publikdialog börjat dela ut priset för ”månadens dialoghjälte”.

Vi vill uppmuntra och belöna de medarbetare som verkligen tar publikens frågor och åsikter på allvar. De som vågar besvara även de svåra frågorna och som kan erkänna när något blivit fel.

Dialoghjältar hittills är Ulf Johansson (nu projektledare för Opinion Live, tidigare ansvarig utgivare för riksnyheterna), Johan Lindroos (ljudingenjör), Siri Bergerud (projektledare ATV Göteborg) och redaktionen för Öppet Arkiv.

Samtliga gör ett arbete som hjälper oss att nå dit strategin pekar – att SVT ska vara ”lätt att hitta, lätt att prata med”.

Ta ett telefonsamtal

Så min uppmaning till dig är: fundera på hur du tar del av publikens synpunkter idag.

Våga testa att svara på ett mail från en tittare (kom förbi oss om du inte får några mail till din egen inkorg), eller gå ner till SRF Tittarservice och ta emot ett telefonsamtal!

Välj en riktigt svår fråga, gärna från någon som är arg. Hur kändes det? Lärde du dig något?

Behöver du hjälp eller stöd är du välkommen att höra av dig till oss på Publikdialog. Vi älskar publiken och vi tror på dialog.

Att bara göra sitt program helt frånkopplad från omvärlden fungerar inte längre. Vi måste kunna navigera bland hat och kärlek, ris och ros, och vi kan inte avfärda alla som har en åsikt som jobbiga tyckare.  

18 gillar detta