28 maj

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Tomas Lindhé
Nyhetskrönika
Tomas Lindhé, Chef SVT Publik och Utbud

Publicerad 28 april 2017 07:00

SVT har publik medvind - men också ökande utmaningar

Har din bild av SVT förändrats till det bättre eller till det sämre under det senaste året?

Den frågan har svenska folket besvarat. Vad skulle du själv svara?

Ser vi till det senaste kvartalet har SVT lyckats väldigt väl. Åtminstone sett till tittar- och användarnivåerna för tv och webb.

När tittandet på den traditionella tv-marknaden minskar ett par procent, ökar SVT istället med flera. När konkurrensen om tittarna online är som störst är SVT Play en av de tjänster som ökar mest.

En sak gemensamt

Många har i år fängslats av Bonusfamiljen, Innan vi dör och Hotell Halcyon, och haft sällskap av Veckans brott, Skavlan, Vem bor här? Stjärnorna på slottet och Husdrömmar.

Miljontals har engagerats av Mästarnas mästare, Melodifestivalen och På spåret. Alla med sina olika kvaliteter men med en sak gemensamt. De tillhör alla den lilla skara program som tillhör de 5 procent mest sedda SVT-programmen i tv, och samtidigt de 5 procent mest sedda i Play. Dubbel fullträff helt enkelt!

Olika plattformar

Som ett mediebolag med flera distributionsplattformar är det långt ifrån en självklarhet att det är samma innehåll som attraherar i de olika plattformarna.

SVT har t ex en tydlig övervikt åt äldre inte sällan trygghetssökande vanetittare framför tv:n, och en i stora drag mer heterogen, mindre lojal och yngre publik på webben.

Plattformarna i sig svarar dessutom upp olika bra mot olika behov och beteendemönster. Så en hel del talar emot att samma innehåll och format ligger i topp på båda plattformarna. Men det är förstås resursmässigt, och publikt, klokt att sträva dit: Att göra ett starkt program som fungerar oavsett plattform, istället för ett för varje enskild plattform.

Få program klarar det

Tricket, med dubbelträff och spagaten från tv till webb, kan dock inte vara det enda knepet för att nå en digital förflyttning. Det är få av våra program som klarar det.

Rapport, Aktuellt och våra lokala nyheter är alla uppskattade och imponerande stabila publikt, men de annorlunda nyhetsbehoven många har när de är online kräver förstås en helt annan leverans.

Det samma kan gälla specifika målgruppers behov och intressen. Unga tittare, som sällan sätter klockan efter när SVT i deras ögon ”för en gångs skull” sänder något sevärt, tittar hellre när de själva kan och i de miljöer som passar för stunden.

Några av de program som rusat upp i webbtoppen från SVT är Skam, Gifta vid första ögonkastet och Homeland, alla med en mer blygsam placering på tv-topp-listorna och därmed långt ifrån ”dubbla fullträffar”. Detsamma kan gälla dokumentärer och delar av barnutbudet som når en betydande del av sin kärnpublik på webben.

Playraketer

Just nu lyckas SVT alltså både få in några starka ”dubbla fullträffar”, några playraketer men också ett vältittat sport- och nyhetsutbud ihop med ett stort varierat grundutbud.

SVT når i kvartal ett för första gången 50 procent av befolkningen med våra onlinetjänster en genomsnittlig vecka. En toppnotering! En positiv signal och rörelse i SVT:s strävan att än bättre möta behoven på de digitala plattformarna.

”Men”, och det finns ju ofta ett sådant, SVT når med sin tillväxt online inga nya användare.

SVT:s totala räckvidd är lite lägre än för några år sedan, strax under 90 procent i befolkningen och drygt 70 procent bland unga vuxna. För att ge ytterligare fler ett personligt värde och ett värde för licensen är det troligen helt avgörande hur vi också lyckas utveckla innehåll och tjänster som är helt optimala för användning online. Så dubbelträffar i alla ära, men det kommer behövas mer än så.

Bättre eller sämre?

Har då SVT blivit bättre eller sämre än för ett år sedan? Flertalet, tre av fem svarar att det inte är någon skillnad. Sen är det något fler som tycker vi blivit bättre än de som tycker vi blivit sämre. 18 respektive 14 procent.

En liten skillnad kan tyckas men det är en tuff fråga, särskilt när en klar majoritet trots allt redan värderar SVT högt. Det är också en positiv förändring jämfört hösten 2016.

Vi kan också se att det upplevda personliga värdet ökade något i kvartal ett, en rörelse som är särskilt stark bland ungdomar och unga vuxna. Grupper som också ger höga värderingar för bl a Skam och flera av våra satsningar online.

Ni/vi gör således av publiken att döma ett gott jobb!

Ta åt er av det!

För att ge ytterligare fler ett personligt värde och ett värde för licensen är det troligen helt avgörande hur vi också lyckas utveckla innehåll och tjänster som är helt optimala för användning online.

11 gillar detta