25 september

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Safa Safiyari
Ledarkrönikan
Safa Safiyari, Chef Barnkanalen

Publicerad 26 april 2017 06:30

Finns det plats för fler erbjudanden från oss?

På danska heter det weekendhygge. Närmast svenska uttrycket jag kommer på är fredagsmys.

Det betyder kort och gott att man någon gång under en helg försöker uppleva något tillsammans med någon annan. Gärna någon i ens familj. Helst med barnen på något sätt inblandade i upplevelsen.

Rörlig bild i form av TV och film har under lång tid varit det lättaste, bekvämaste och faktiskt kanske den billigaste modellen för många av oss.

Min familjs absoluta favorit i genren är På spåret. 13 gånger per år klockan 20:00 infinner sig något av en andlig stämning i min familj. Som en ritual.

Nej, jag är inte ironisk. Mina barn gillar Sveriges svåraste frågesport. Det ska dock sägas att priset är att jag i gengäld behöver titta på Talang när På spåret är slut.

Gemensam upplevelse

Hur som helst. Det har under senaste åren pratats mycket huruvida denna gemensamma upplevelse håller på att ta nya former eller till och med lämna plats för något annat.

Jaha. Hur kommer familjen vilja ha gemensamma upplevelser billigt och bekvämt framgent? Visserligen snapchatas det en hel del under delar av På spåret men chipspåsen och godisskålen har fortsatt stor attraktionskraft för att barnen inte ska lämna vardagsrummet.

Roligaste och svåraste

Att utforska innehållsutvecklingen kring gemensamma upplevelser som genererar värde för fler individer samtidigt, på samma plats, över generationsgränser är kanske ett av det roligaste och svåraste man kan hålla på med i vår bransch.

Julkalender är möjligen det bästa exemplet på att det fortfarande är viktigt för människor med gemensamma upplevelser i livet och där vi lyckats hålla liv i tillsammanstittningen.

Men finns det plats för fler erbjudanden från oss? Och behöver vi tänka annorlunda vad det gäller tillsammanstittning i en online kontext?

Nya visionen

Jag har ju givetvis inga absoluta svar på dessa frågor. Men jag tycker dock att ambitionen är viktig att hålla i.

Och någonstans tror jag dessutom att den här ambitionen tillsammans med nya visionen att göra Sverige mer nyfiken och insatt kan generera riktigt bra grejer, det vill säga relevant innehåll för användarna.

...någonstans tror jag dessutom att den här ambitionen tillsammans med nya visionen att göra Sverige mer nyfiken och insatt kan generera riktigt bra grejer...

12 gillar detta