23 juli

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Anders Hvidfeldt
Nyhetskrönika
Anders Hvidfeldt, Presschef

Publicerad 17 mars 2017 06:30 - Uppdaterad 20 mars 2017 07:24

Alla i Sverige får höra First Aid Kit - tack vare SVT

I måndags och tisdags hade 1500 personer lyckan och turen att få uppleva First Aid Kit hylla Leonard Cohen på Dramaten. Tack och lov kommer föreställningen på tv och Play senare i år.

SVT behövs för att mångdubbelt fler ska få chansen att se den fantastiska konserten på nationalscenen.

Ni känner säkert igen känslan. Att en kväll Instagram- eller Facebook-bombas av lycksaliga kompisar som just varit på en konsert som ni själva helt missat eller inte lyckats köpa biljett till.

Frustrationen över att inte ha varit där. Jävla helvete förbannade skit-känslan.

Plingade till

Just det upplevde jag i måndags kväll, strax efter halv tio. Då plingade det plötsligt till i mobilen: ett sms från min son och hans tjej som just kommit ut från den första av de två utsålda First Aid Kit-konserterna på Dramaten:

Så här skrev Nisse: ”Recension: First Aid Kit tolkar Cohen, 5 starka plus! Sjukt snygg inramning, stråkorkester, stor kör, textläsning, fantastiska tolkningar och gästartister som Loney Dear, Annika Norlin och Frida Hyvönen. 10 min lång stående ovation. Magiskt.”

Tack så himla mycket för det messet Nisse. I det läget förbannade jag mig själv för att jag några veckor tidigare i ett anfall av tillfällig förvirring sålt mina två biljetter till just den konserten till en kollega.

Ett under skedde

Men undrens tid var inte förbi. Dagen därpå lyckades jag med det omöjliga: att få tag på en ny biljett till den andra Leonard Cohen-kvällen med First Aid Kit.

Som den Facebook-nörd jag är kunde jag inte låta bli att berätta för omvärlden om min biljettlycka. Reaktionerna lät inte vänta på sig. Och de var inte positiva.

”Själv var jag för sent ute. Bitter. Besviken. Avundsjuk.”, skrev en av mina bekanta. ”Det där hade varit en höjdpunkt att få lyssna till. Cohen var en favorit i min ungdom och First Aid Kit är ju helt otroligt bra”, skrev en annan.

Desto roligare då att kunna berätta för alla som missade Dramaten-konserten att hela den magiska kvällen med First Aid Kit och deras vänner, som även inkluderade en stråkkvartett och Adolf Fredrik skolas föräldrakör, spelades in och sänds senare i år inom ramen för Kulturstudion i SVT2. Mina vänner jublade över den nyheten.

Alla kan se

SVT samarbetar varje år med kulturinstitutioner och fria kulturproducenter i hela Sverige. Allt för att tillgängliggöra scenkonst till fler än de som kan se föreställningarna live på plats. Som vi lyckliga 1500 i publiken på First Aid Kit tidigare i veckan.

”Under 2016 har SVT samarbetat med 43 olika kulturinstitutioner inom teater, musik och dans i hela landet, vilket resulterat i 126 sända timmar fördelat på 99 sändningar ”, står att läsa i nyligen publicerade ”Sveriges Televisions public service-redovisning 2016”.

1 582 timmar kultur

Längst bak i samma faktaspäckade skrift, i tabellen ”Utbud per programkategori”, kan man se att kultur och musik stod för nio procent av SVT-utbudet 2016. Totalt sände vi under året 1582 timmar kultur och musik (inklusive Kulturnyheterna, Babel, K special, Sverige!, Veckans föreställning, inköpta kulturprogram och så vidare). I snitt drygt fyra timmar om dagen. Otroliga siffror!

Att SVT visar överlägset mest kulturprogram mätt i tid jämfört med övriga svenska kanaler är ingen nyhet. Men finns det något tv-bolag i hela världen som erbjuder sin publik något liknande?

18 gillar detta