24 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Stina Schedwin
Stafetten
Stina Schedwin, Exekutiv producent Edit

Publicerad 8 mars 2017 06:30 - Uppdaterad 8 mars 2017 16:44

Våra grundvärden är vårt konkurrensmedel

Filip Struwe skickade vidare Stafetten till Stina Schedwin, exekutiv producent på Edit, med frågan: "Vad kan SVT göra för att snabbare göra oss relevanta för dem vi inte når idag?"

Stina svarar:

Under mina två år på Edit är det just denna fråga jag har arbetat med att försöka svara på. Och jag skulle ljuga om jag sa att Edit var en publiksuccé från start.

Men idag är vi stolta över att nå ut och engagera starkt i målgrupper som SVT tidigare har haft svårt att nå.

Redaktionen har varit lika smart och kreativ hela tiden – men det som gjort skillnad för oss är en kunskaps- och databaserad strategi.  

I en tid där online ska vara lika viktigt som broadcast verkar ”sanningar” om vad som fungerar rota sig snabbt. Jag antar att vi vill ha något att hålla oss i – men att dra för snabba slutsatser tror jag är dumt. 

Jag tror att SVT, och alla vi som jobbar här, behöver göra några viktiga saker. Och det snabbt. 

Online - ett samlingsbegrepp

Vi måste till att börja med inse att ”online” inte är en enda sak – det är ett samlingsbegrepp för vitt skilda plattformar. Min erfarenhet är att vi har lätt att blanda ihop detta, och sätta likhetstecken mellan plattform, innehåll och publikbehov.  

Vi måste också komma ihåg att vi förvaltar en trovärdighet som SVT byggt upp i 60 år. När plattformen Facebook blev stark på rörligt material var till exempel sådana som Buzzfeed tidiga med att göra fräsiga, skojiga klipp. Eftersom det gick hem bland unga drog många av oss slutsatsen att ALLT vi ska nå unga med måste vara roligt och ”ungdomligt” klippt – till och med allvarliga nyheter.

Jag tror det är dumt att fastna i ett alltför personligt och lättsamt tilltal i våra sociala kanaler, risken är att vi framstår som att vi försöker snacka kidsens språk.

Kortformat

Ibland verkar vi också tro att det räcker med att något är kort för att unga ska kolla på det, eftersom kortformat fungerar bland unga på sociala plattformar.

Jag har till och med hört så specifika siffror som att 20 sekunder skulle vara det ultimata. Det är viktigt att komma ihåg att kortformat inte är ett innehåll i sig, och att det inte garanterar en yngre publik. 

Ytterligare en sanning som smugit sig in är att unga inte skulle bryr sig om huruvida något är mobilfilmat eller snyggfilmat.

Att de kanske till och med föredrar mobilfilmat och ”amatörmässigt” klippt. Men bara för att man är okej med att se något spektakulärt enkelt filmat och klippt, betyder det inte att man inte uppskattar eller föredrar det andra. Några av våra mest framgångsrika klipp har varit långsamma, snyggfilmade, personliga berättelser. 

Lyssna in publiken

Tiden där vi kan experimentera inför öppen ridå tycker jag borde vara över. Missförstå mig inte – att experimentera är viktigt – men ibland tycker jag vi tillåter oss att ha för låg produktionskvalitet på det som är nytt för oss. Låt oss istället ta fasta på det vi vet, och låta bli att ängsligt kopiera vad unga får och gör på andra plattformar och istället ge dem något bara vi kan. 

Vi borde sluta göra antaganden om vår publik och istället lyssna in på riktigt. Vi behöver skrika högt, med självförtroende och genom ett fåtal varumärken.  

Trovärdighet, produktionskvalitet och kompromisslöshet med Public service grundvärden kommer alltid att vara vårt konkurrensmedel.  

Låt oss fortsätta tro stenhårt och besinningslöst på vår produkt och vår egen kompetens.

 

Jag skickar stafettpinnen vidare till Nour Saeed, reporter på Dokument Inifrån, med frågan: "Går det att nå hela publiken om inte hela publiken finns representerad i TV-huset?" 

Låt oss fortsätta tro stenhårt och besinningslöst på vår produkt och vår egen kompetens.

25 gillar detta