30 mars

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Adde Granberg
Nyhetskrönika
Adde Granberg, Produktionschef

Publicerad 6 mars 2017 11:55 - Uppdaterad 6 mars 2017 12:05

Vasaloppet - en utvecklingsresa

2010 klev jag in i TV-huset och fick som projektledare ta över en av SVT:s stoltheter, Vasaloppet.

Första söndagen i mars bänkar sig närmare 2 miljoner tittare under 4 timmar för att följa denna fantastiska företeelse.

Det var ett välsmort maskineri som gjorde den 9 mil långa sändningen.

Tre OB- bussar, folk i TV-masterna som tog emot signalerna från helikoptern, upplänkar som tog signalen vidare till huvudbussen i Mora. Det var för dyrt att då göra sändningen i HD så vi producerade i SD. Hotellrummen på Moraparken belastade mycket av vår budget och vi behövde mycket tid för att synka ihop både personal och teknik som då var utspritt.

Vasaloppet och SVT har haft ett fint samarbete de 40 åren som SVT sänt Vasaloppet och det samarbetet hade  några år tidigare resulterat i en fiberkabel längs hela spåret. Den blev starten på det projekt som utvecklats mest på SVT de senaste åren.

Ny teknik testas skarpt med den åkande reportern Brita Zackari.

Ny teknik testas skarpt med den åkande reportern Brita Zackari. (foto: Adde Granberg)

Nedlänkning bland tigrarna

2011 tog vi bort 2 av 3 OB-bussar och ersatte med en i Evertsberg, denna gång i HD.

Alla kameror kopplade vi upp med fibern, masterna längs vägen ersattes med ett flygplan - och nedlänkning mitt bland tigrarna i Orsa-Grönklitt.

Vi övergav bäddarna i Moraparken till förmån för åkare och livade upp Älvdalen som inte tidigare fått ta del av Vasaloppets puls på grund av att ingen riktigt ville bo halvvägs till allt.

Tjejvasan

Pengarna vi sparade använde vi till att göra Tjejvasan.

2012 producerades Tjejvasan från kontrollrum 4 i Stockholm. Det var SVT:s första långa remoteproduktion -  ett genrep inför OS som skulle göras från London samma år.

Vi fick också möjligheten att flyga upp ett plan från Holland som gjorde sändningen mindre väderkänslig. Vi skulle för första gången kunna få bilder från skotern även om helikoptern inte kunde flyga på grund av dåligt väder.

Sista slanten använde vi till ett sammandrag av Cykelvasan. Vi kunde också enklare göra flera samtidiga sändningar när vi nu bara hade en OB-buss. Rickard Olsson, Mattias Svahn med Vallaboden och elitåkarna fick varsin egen webbkanal.

SVT:s vallabod i Evertsberg.

SVT:s vallabod i Evertsberg. (foto: Adde Granberg)

Morgonsändningar

2013 utökade vi med morgonsändningar från Mora hela Vasaloppsveckan eftersom tekniken ändå var uppkopplad mot Stockholm inför Tjejvasan.

Med flygplanen i luften kan vi nu också täcka tjejernas elitåkare bättre än tidigare.

2015 gjorde vi också investeringar för att ta bort den sista OB-bussen.

2016, och nu 2017, sitter vi i Stockholm och producerar samtliga signaler. Ett Vasalopp utan OB-buss, men nu med två flygplan som ger en säkrare produktion.

Vår fantastiska personal går till jobbet för att jobba. SVT får ordentlig utväxling för studiogången i Stockholm, vår publik får en produkt i bättre kvalitet och 2017 gav det möjligheten att producera Ungdomsvasan för första gången.

Mattias Petterson producerar numera Vasaloppet i TV-huset i Stockholm.

Mattias Petterson producerar numera Vasaloppet i TV-huset i Stockholm. (foto: Adde Granberg)

Samma budget

Annika Zahr har nu tagit över stafettpinnen från mig och driver Vasaloppet vidare. Jag vill även tillägga att det är samma budget 2017 som det var 2010.

Jag vågar säga att Vasaloppet är en av världens mest moderna TV-produktioner idag – det är IP-produktion på riktigt.

Numera jobbar jag med Vasaloppet för att strategiskt kunna möta deras visioner om framtiden, ett spännande och utmanade arbete för att säkra de kommande 40 åren.

Ett kontrollrum i Stockholm gör Vasaloppet - och ett annat gör SVT-inramningen.

Ett kontrollrum i Stockholm gör Vasaloppet - och ett annat gör SVT-inramningen. (foto: Adde Granberg)

30 gillar detta