24 april

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Filip Struwe
Stafetten
Filip Struwe, Chef livegruppen, SVT Nyheter Online

Publicerad 22 februari 2017 07:00

Appchocken i Värtan

Tomas Hallstan skickade vidare Stafetten till Filip Struwe, chef för livegruppen på SVT Nyheter Online, med frågan: "Drygt en månad har gått sedan den nya omorganisationen. Hur ser du på framtiden?"

Filip svarar:

Jag hade tänkt skriva en riktigt glad krönika om all positiv energi jag känner här på SVT Nyheter Riks just nu. I skrivande stund var det fem veckor sedan vi sjösatte vår nya organisation. Vi är på god väg att skapa något väldigt bra för våra nyhetskonsumenter, fokus 20-40 år!

Som ny gruppchef på webblajven så slås jag av teamets kraft – som i samarbete med resten av Online, och lika mycket med medarbetarna på alla andra håll, har steppat upp lajvens kvalité rejält. Vilken energi!

Mycket kvar att göra

Men vi har mycket kvar att göra. Vi arbetar konstant – i skarp miljö – för att göra Sveriges bästa nyhetslive ännu bättre. Snart drar vi igång en träningsfas som ska göra oss klart snabbare upp med lajvar i de största nyhetslägena.

Efter sommaren får vi en ny toppstudio i samarbete med nya morgonprogrammet - otroligt roligt att vara en del av detta!

Nu fick jag detta glada sagt i alla fall. Men något annat ligger samtidigt som en tung klump i magen.

#fikamedsvt

Jag, Jonas Ohlsson på Gomorron Sverige och Jenny Carlsson på Aktuellt hade #fikamedsvt på Mediainstitutet i Värtahamnen (en yrkeshögskoleutbildning) häromdagen.

Framför oss, trettio studenter på den tvååriga tv-linjen, omkring 25 år gamla, högintresserade och inlästa på medielandskapet av i dag.

– Vem har SVT Nyheters nya app nedladdad? Ingen. Noll. När jag berättade att vi har en nyhetssida på nätet,riks och lokalt, på sajt och app så var även det en nyhet.

– Va? Som Aftonbladet och DN.se alltså? På nätet? De hade ingen aning.

– Hur många tittar på Aktuellt eller Rapport regelbundet? Ingen. ”Jo ibland när pappa tittar och jag sitter bredvid”.

Tungt kvitto

Vi visste ju detta egentligen. För många är ”SVT Nyheter” okänt. Ändå var det ett så tungt kvitto att få av en sådan publik.

Jag, Jonas och Jenny fick Appchock i Värtan…

Studenterna laddade ner appen under fikapausen, frågorna hopade sig. ”Var är Sporten? Jaså i en egen app. SVT Play då? Mhmm. Varför inte En app? Varför kan jag inte söka i appen?” Men också ”Snygg!”

Vad efterfrågades? Pushar – många! Korta artiklar ”som Omni”, tydliga löften i ingress – text eller tv? ”som AB”, säljande rubriker, positiva nyheter, nöje, men också Trump och politik ”om det är intressant”.

Rätt namn?

Det här väcker många frågor. Hur vinna en generation vi är på god väg att förlora? Är det okända namnet ”SVT Nyheter” verkligen en vinnare?

Vad är poängen med att traila för nyhetsappen i program som går vår målgrupp förbi, när vi kunde tralla i anslutning till Mello, På Spåret, Mästarnas Mästare eller UG som unga ser?

Jag har inte svaren men ser att vi äger det här problemet tillsammans.

För vem kan försvara ett public service-företag som förlorat kontakten med framtida generationer nyhetskonsumenter?



Jag skickar stafettpinnen vidare till Stina Schedwin, exekutiv producent på Edit, som har hittat spännande former för att kommunicera med unga. Min fråga är: "Vad kan SVT göra för att snabbare göra oss relevanta för de vi inte når i dag?"

Vad är poängen med att traila för nyhetsappen i program som går vår målgrupp förbi?

37 gillar detta