23 mars

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Hanna Larsson
Sista ordet
Hanna Larsson, Kommunikationsansvarig sociala medier SVT

Publicerad 1 februari 2017 07:00

Vilka klipp funkar på Facebook?

Vi är många som jobbar med att nå ut och hitta vår publik via sociala medier – på redaktioner, på produktionsbolag och på Kommunikation, där jag jobbar. Och ofta får jag frågor om vad det är för slags filmer som engagerar och når räckvidd i sociala medier.

Konkurrensen om uppmärksamheten i människors flöden är hård och utvecklingen går fort. Vi lär oss längs vägen och lär få fortsätta göra det. Men här är några aktuella insikter!

Paketering

Kvadratiskt videoformat funkar inte bara på Instagram, utan också i Facebookflödet. Dels tar de inläggen större plats och märks bättre, dels slipper följarna vända mobilen för att titta.

Att stor undertext och/eller grafik behövs är ingen nyhet längre, men värt att lyfta fram. Folk tittar till sociala medier medan de gör annat, så vi kan räkna med att ljudet är avstängt.

Posttexten behöver vara kortkort och gärna innehålla både vad grejen är och hur det känns. I mobilen döljs för långa texter, så folk ser dem inte ens.

Dramaturgi

Att videon konsumeras i ett blandat flöde ställer nya krav på vårt berättande.

I flödena behöver vi gripa tag i tittaren så omedelbart att hen sekundsnabbt fastnar och vill se mer, i stället för att scrolla vidare.

Det är viktigt att det är glasklart vad det handlar om redan från start, och kan tittaren tidigt få en känsla för hur klippet kommer att vara uppbyggt är det bra.

Att hålla berättandet tätt och ta bort luft kan också vara ett knep.

Facebook

Några framgångsexempel:

Ett Aktuelltinslag från 1984 om hårdrockare fick nytt liv och nådde en och en halv miljon dynamiskt efter att innehållet förtätats något.

Klippet beskars också kvadratiskt och fick undertext:

Kolla här (Facebook 25/1-17)länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

 

En kort scen ur Skam ramades in som ett meme, vilket underströk poängen:

Om Skam på Facebook (14/1-17)länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

 

Skams huvudpersoner förärades hyllningsklipp med tätt sammansatta scener. Det här, om Eskild, renderade 50 000 länkklick till serien i SVT Play:

Om Eskild i Skamlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

 

Elsa Beskow och Springsteen

Konsthistoriers redaktion har gjort klipp för Facebook. Vinkeln går mot hjärtat och sätts grafiskt tidigt i klippet. Tack Elsa Beskow!

Elsa Beskow

 Att Bruce Springsteen skulle gästa Skavlan kommunicerades med en liten explainer, där tittaren direkt förstår den staplande uppbyggnaden:

Om Springsteen i Skavlanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

I flödena behöver vi gripa tag i tittaren så omedelbart att hen sekundsnabbt fastnar och vill se mer, i stället för att scrolla vidare.

22 gillar detta