20 februari

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Tove Hanell
Stafetten
Tove Hanell, Projektledare Videodesken

Publicerad 25 januari 2017 07:00

Förklarande journalistik i rörlig bild

"Efter ett halvår med nya videodesken vad har ni kommit fram till gör en riktigt bra explainer? Vilka är de viktigaste ingredienserna? Har du några bra exempel? Och vad heter egentligen explainer på svenska?"

Så löd Erik Neppelbergs Stafettfråga till Tove Hanell, projektledare för nyheternas nya videodesk.

Tove svarar:

Under hösten har vi laborerat med ämnen, tilltal, längd och formspråk för att lära oss mer om hur publiken tar till sig förklarande journalistik i rörlig bild.

Jag skulle därför önska att jag kunde leverera ett detaljerat explainer-recept som funkar i alla lägen - men hösten har lärt oss att det är svårt att göra innehåll som passar alla.

Målgrupp och syfte

Att först bestämma vilken målgrupp videon riktar sig till och vad som är syftet underlättar när det är dags att starta tillverkningen med hjälp av några bas-ingredienser:

  • Kontext: Medan nyhetsvideon ska ge publiken det senaste ska explainern ge bakgrund, fördjupning, motbild, förutsättning eller något annat som ger händelsen kontext. För att balansera innehållet så att det inte blir för krångligt men heller inte upprepar information som publiken redan känner till är tydlig målgrupp och syfte en hjälp.

  • Visuell berättelse: Explainervideo är förklaring i rörlig bild, vilket antingen kräver bra bilder eller bra idéer om hur ett skeende kan visualiseras. Handlar videon om hur mycket socker vi sätter i oss under julen kanske kurvor och staplar kan knådas fram i pepparkaksdeg. Och i brist på deg eller andra bilder kanske publiken är bättre hjälpt av en förklaring i text än en video där bildberättandet känns krystat.

  • Tidlöst berättad: Till skillnad från nyhetsvideon kan explainervideon många gånger leva en längre tid och återpubliceras flera gånger. Men för att videon ska vara värd arbetsinsatsen, som oftast är högre än för en nyhetsvideo, behöver ämnet väljas med omsorg. Är det ett ämne som engagerar och intresserar publiken och kan vi ge mer än vad en google-sökning på området hade gett?

Exempel

”Snabbkurs: Så funkar vintersolståndet”, ”Psykologen tipsar: Så undviker du familjebråken” och Friktions video som visar hur mycket antibiotika som används i världens köttproduktion är tre exempel som alla uppfyller ovanstående kriterier.

Och så var det där med namnet. Vad heter ”explainer” på svenska, undrar Erik och det är han inte ensam om.

Jag tänker att begreppsförvirringen kanske kan botas genom att vi bryter ner våra förklarande format i underkategorier som ”så funkar”, ”detta har hänt” eller ”X på 60 sekunder”, vilka förklarar sig själva.

Laborerandet fortsätter

Höstens preliminära videodesk har nu blivit en större, permanent del av riksnyheterna med videospecialister som tillverkar både nyhetsklipp och förklarande video.

Laborerandet fortsätter och med mer analys kring hur parametrar som ämneskategori, tonalitet och format påverkar tittningen hoppas vi så snart som möjligt kunna ge publiken världens bästa video.


Stafettpinnen skickar jag vidare till Tomas Hallstan. "Grattis till den nya posten som bildredaktör på riksnyheterna! Hur kommer SVT Nyheters publik att märka att vi nu har en bildredaktör och vilken del av uppdraget ser du som den största utmaningen just nu?"

Medan nyhetsvideon ska ge publiken det senaste ska explainern ge bakgrund, fördjupning, motbild, förutsättning eller något annat som ger händelsen kontext.

24 gillar detta