21 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Malin Ströman
Nyhetskrönika
Malin Ströman, Utvecklingsansvarig Barn Online

Publicerad 18 januari 2017 06:30

Vad gör vi nu med SKAM?

Den 16 september var Josefine Frida Pettersen (Noora) och Tarjei Sandvik Moe (Isak) med i Skavlan.

Det var sannolikt första gången de flesta svenskar som tittade, hörde talas om SKAM.

Jag kollade med mina tonårsdöttrar om de kände till serien. Nej, aldrig hört talas om, och helt ointresserade av att se trailern på YouTube.

Nu har den trailern över 500 000 visningar och klippet från Skavlan nästan lika många.

Men det mest anmärkningsvärda är förstås att så gott som varje avsnitt i SVT Play har startats minst lika många gånger.

YouTube brukar vara en vinnande plattform för innehåll som riktar sig till unga tonåringar, men så är det förstås inte bara tonåringar som tittar längre...

"Alla kollar på det"

Den 21 november frågade jag femtonåringen var hon hade hört talas om serien. Hon såg då säsong 2 på nrk.no.

Alla kollar på det, var svaret.

Tittningen kom igång direkt när den släpptes på SVT Play en vecka senare, men det var ingenting mot vad som hände när säsong 2 släpptes… eller säsong 3.

Att alla tittar, betyder att alla andra också vill se. Och det här är en serie byggd på känslan av längtan. Till nästa avsnitt, nästa säsong. Till kärleken, till livet.

Avsnitt från alla tre säsongerna ligger på topplistan. Vi tittar ikapp, vi tittar igen, vi väntar på nästa säsong.

Alla är olika

Allt SKAM bygger på behöver inte ha ett slut.

Det går att följa nästa och nästa och nästa person, för som dottern konstaterar – det är bra att det inte är som i dokusåporna där det bara är en typ som är med, utan att det är som på riktigt, att alla är olika. Alla har en egen historia.

Näst mest tittningar på SKAM-material på YouTube har sammansatta klipp av Isak och Evens elektriska vibrerande kärlek.

Är det några killar på högstadiet som kollar på SKAM frågar jag runt. Nej inte så många.

Eller några kollar ikapp nu för att kunna hänga med på det tjejerna pratar om, resonerar trettonåringen.

Sista frågan på nutidsorienteringen i högstadiet var i fredags ’Vad betyder drittsekk?’.

Spellista med musikvideor

På tredje plats av visat SKAM-innehåll på YouTube är en spellista med musikvideor från låtar som spelas i serien.

Denna underbara musik som för ett par dagar sedan orsakade panik i världens alla SKAM-forum - SKAM English, SKAM Polska, SKAM Latinoamerica, Brasil, Turkey, Italia, Portugal, Espanol, Russia, Peru, Georgien, France, Colombia, Paraguay, Venezuela.

SKAM blir det program som kommer lära många onlinetittare att använda VPN för att gå runt rättighetsbegränsningar.

NRK kommer antagligen att ha många fler unika startare än vad det finns norrmän så snart som säsong 4 visas.

Vad ska SVT göra?

Så vad gör vi med SKAM nu då?

"Vi gör en egen svensk SKAM!!!" Låter riskfyllt och kanske inte nödvändigt? Serien gör sitt jobb så bra.

Hmm… att sälja t-shirts med SKAM-citat är inte public service grej...

"Det kommer en svensk utbytesstudent som vi kan knoppa av och göra sidohistorier på!" Ja det bestämmer ändå NRK mest över.

"Vi gör något annat otroligt bra drama!" Gärna, men kanske inte som en sologrej då.

Fantastiska Portkod var en nästan lika stor hit som SKAM hos tonåringarna, men efter att första säsongen tog slut i oktober 2012, fick de vänta på nästa säsong ända till oktober två år senare.

Två år är en lång tid att vänta för någon som just nu skapar, ändrar och utforskar hela sin identitet. Och vad är egentligen målbilden?

Långsamt bygga förtroende

För oss på Barn och ungdom är målet just nu att ha fortsatt kontakt med tonåringar och att långsamt bygga ett förtroende för att SVT Play är en riktigt bra tjänst med viktigt innehåll för dem.

NRK har haft den relationen med sina unga tittare länge, inte minst med åtta säsonger av serien Jenter bakom sig.

Vi behöver ha kontaktytor där vi erbjuder någonting som åtminstone en del av en ung användargrupp vill ha - och helst dagligen året om.

Svara på deras behov

Vi måste kunna svara på deras behov av att fördjupa sig i sitt intresse, förstå livet bättre, lära känna andra som dem, underhållas och utmanas. SVT ProjektZ är en sådan yta, MVH är en annan.

Ytor där själva samtalet är värdefullt och där videoinnehållet som produceras svarar på behov och förhoppningar som uppstår i det samtalet.

Men den viktigaste ytan av alla precis nu är SVT Play, som måste visa sitt allra bästa för alla SKAM-besökare.

Den som gillar SKAM är sannolikt också nyfiken på… Vet vi det? Visar vi det?

Det är nu vi måste göra någonting med SKAM - och inte om ett år. Vi har jordens chans, låt oss ta den.

Men den viktigaste ytan av alla precis nu är SVT Play, som måste visa sitt allra bästa för alla SKAM-besökare.

Den som gillar SKAM är sannolikt också nyfiken på… Vet vi det? Visar vi det?

29 gillar detta