27 juni

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Erik Neppelberg
Stafetten
Erik Neppelberg, Konceptutvecklare SVT Play

Publicerad 11 januari 2017 07:00

Nej, inga högre makter bakom SVT Plays framgång

”Vilka är era viktigaste insikter om tvärfunktionella team efter höstens organisationsöverskridande arbete med utvecklingen av SVT Play?”

Så löd Martin Gunséus stafettfråga till Erik Neppelberg, konceptutvecklare på SVT Play.

Erik svarar:

“SVT Play är en gudagåva”. Vår kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke slog på stora trumman när hon pratade om SVT Play i podcasten “Värvet” i augusti 2015länk till annan webbplats.

För visst ska vi vara stolta över vår älskade Playtjänst, en tjänst som nästan 3 miljoner svenskar använder varje vecka och skattar som Sveriges bästa videotjänst. En tjänst som dock aldrig blir klar utan hela tiden ska bli bättre - det är vårt uppdrag.

Blir aldrig klart

För en av de sanningar vi måste acceptera när man jobbar med utvecklingen av digitala tjänster är just att de aldrig blir klara.

De där nya listorna på startsidan kan bli tillräckligt bra för att lanseras och den där designen av en videosida kan blir riktigt snygg, men det betyder inte att de är färdiga. Alla stenar kan lyftas på.

SVT Play är inte heller en tjänst som någon enstaka individ kan sätta sitt namn på. Dagens tjänst är ett resultat av 10 års löpande skruvande av en massa olika individer och teamkonstellationer, och en av framgångsfaktorerna skulle jag vilja hävda är det vi kallar tvärfunktionella team.

Kompetens och information

Tvärfunktionella team på SVTi betyder att varje utvecklingsteam har de kompetenser och den information som krävs för att kunna fatta de bästa utvecklingsbesluten och skeppa nya releaser av tjänsterna i princip varje dag.

Varje team består av en konceptutvecklare, visuell designer, interaktionsdesigner, backend- och frontendutvecklare och testare. Men täcker vi verkligen in alla utvecklingsbehov med dessa kompetenser?

När tittarna lämnar broadcast och tittar på digitala plattformar istället förändras inte bara hur de tittar utan även vad de tittar på. Innehålls- och tjänsteutvecklingen på SVT står således för utmaningar som är helt nya för oss.

I själva verket står i princip alla delar av organisationen inför nya utmaningar:

  • Sättet vi berättar historier i rörlig bild på nya digitala plattformar är nytt för oss
  • Sättet vi marknadsför våra program mot en ny generation online first-tittare är nytt för oss
  • Sättet vi paketerar och redaktionellt presenterar vårt utbud är nytt för oss
  • Sättet vi hanterar vår metadata, från att ha använts i arkivsyfte till att bli en viktig publik leverans
  • Sättet vi mäter och följer upp tittande online är nytt för oss
  • Sättet vi tar in feedback direkt från och för dialog med användarna är nytt för oss

Teamen behöver växa

Därför bör de tvärfunktionella teamen kring utvecklingen av SVT Play växa och framöver även innefatta innehållskuratorer, metadataexperter, marknadsförare, datanalytiker och inte minst innehållsutvecklare. Inte som stakeholders utan som fullvärdiga teammedlemmar.

Användarmötet i SVT Play uppstår nämligen inte på någon specifik avdelning, det uppstår i mitten av organisationen (se bild). Alla drar sitt strå till stacken.

SVT Play

Under 2016 har representanter från SVTi, IUP, Arkiv och Kommunikation träffats varje vecka för att forma ett organisationsöverskridande synkforum och under hösten 2016 togs ytterligare ett steg med ett tvärfunktionellt konceptprojekt.

Under fyra veckor satte vi ihop ett team på åtta personer enligt följande:  

  • Innehållsutveckling (ATV Malmö, EDIT, Nöje Sthlm)
  • Tjänsteutveckling (Konceptutvecklare, interaktionsdesigner & systemutvecklare SVTi, Designer från extern byrå)
  • Redaktör (Playredaktör IUP)

Lärdomen är tydlig

Den stora lärdomen från projektet är tydlig: att jobba ihop på detta sätt är otroligt lärorikt.

Att för oss tjänsteutvecklare kunna ställa frågor direkt till innehållsutvecklarna om varför berättandet och formatet är på ett visst sätt till att vi får förklara hur gränssnittet kan hjälpa användarna att upptäcka program.

För att sedan tillsammans bygga prototyper och formulera de koncepthypoteser som sedan ligger till grund för den löpande tjänsteutvecklingen. Vi kände dock att vi saknade dataanalytiker och marknadsförare i teamet för att få till ett ännu bredare perspektiv.

Nästa steg

Min förhoppning inför 2017 är att det överskridande samarbetet kring SVT Play tar nästa steg och att de nya tvärfunktionella teamen går från att uppstå i projekt till att bli en självklar del av den löpande utvecklingen av SVT Play.

För hur fina ord vår kultur- och demokratiminister än öser över oss så far hon dessvärre med osanning.

SVT Play har inget med högre makter att göra, det är en videotjänst där varje knapp, lista, menyval och streamad bildruta omsorgsfullt har tänkts ut, designats, byggts, testats, redesignats och byggts om igen av olika typer människor för olika typer av människor – en allmänhetens tjänst i allmänhetens tjänst.

 

Stafettpinnen skickar jag vidare till Tove Hanell, projektledare för nyheternas nya videodesk med frågan: "Efter ett halvår med nya videodesken vad har ni kommit fram till gör en riktigt bra explainer? Vilka är de viktigaste ingredienserna? Har du några bra exempel? Och vad heter egentligen explainer på svenska?"

Den stora lärdomen från projektet är tydlig: att jobba ihop på detta sätt är otroligt lärorikt.

36 gillar detta