30 maj

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Malin Ströman
Nyhetskrönika
Malin Ströman, Utvecklingsansvarig Barn Online

Publicerad 19 december 2016 06:30

Vi vill veta vad som krävs av oss

Nu orkar vi inte höra fler som säger att gammelmedia måste förändras för att hänga med in i framtidens medielandskap. Vi har förstått det.

Nu vill vi få veta hur de - som får det att fungera - gör. Vi vill förstå vad det är vi behöver göra.

Vad krävs av oss? Hur ska vi anpassa oss till Internets för oss nya förutsättningar? Vad är det digitala framgångsrika företag gör, som vi inte gör? Hur arbetar liknande organisationer med förändringsarbete?

Det är det vi vill veta.

Tillgängliga

SVT började sin resa online utomordentligt bra för många år sedan. Drivkraften att vara tillgängliga tog oss tidigt ett stort kliv framåt, före annonsintäktsberoende parter, och blev lite av en draghäst för resten av branschen.

Tillgänglighet är en strategisk grundpelare online – ju fler som kan använda oss, desto större är chansen att de gör det.

SVT:s innehåll är tillgängligt på oerhört många plattformar och i enormt många olika browsrar och vi följer standarder och riktlinjer så gott vi kan för att t ex stödja alternativa tangentbordslösningar och skärmläsare för funktionsnedsattas behov.

Räcker inte som strategi

Men vårt uppdrag är alltjämt att leverera rätt antal timmar marksänd TV och SVT har utifrån det en organisation som är optimerad för att jobba för tittarsiffror i broadcast. Vi har blivit väldigt bra på det.

Men på Internet är publiceringsplanen en mycket liten del av den strategi som krävs, och tillgänglighet räcker inte heller som strategi i den intensiva konkurrensen.

Vi är organiserade för att leverera de bästa programmen på den mest rätta tiden i veckans tablå. Online är konceptet med ett omgivande ekosystem i stort att jämföra med tablån.

Konceptet

Konceptet består av användarbehov, teknik, användarvänlighet, användarfeedback, dialog, design, identitet, strategi, kontext, en uppsjö plattformar och kanaler och beroenden av andra på en global marknad.

Konceptet skapar vilka ytor som ska finnas att fylla med innehåll, men också med digitala funktioner och med kommunikation. Mindre koncept måste ofta inrätta sig i en större helhet, en produkt eller tjänst, och jobba mot de övergripande målen. Som långt ifrån alltid är tittarsiffror. Komplext…

Bolibompa-appen

I bolibompa-appen är målbilden kortare besök ett par gånger om dagen för att inte störa, utan tvärtom kunna vara till hjälp, i småbarnsfamiljens vardag.

På barnkanalen.se är målbilden återkommande besök, men också att de som kommer dit får tycka till och känna sig sedda och viktiga.

Den övergripande målbilden är att våra användare på dessa plattformar ska lära känna oss, få förtroende för oss och veta att vi finns där när de behöver få koll på vad som händer i deras värld.

Det går ännu inte att veta hur mycket vi behöver fokusera på att prata med vår publik för att relationen ska leva vidare över tid, men vi vet att vi måste prata med dem.  

Gemensamma målbilder online

Nu behöver vi bygga en organisation som fortsätter leverera bra TV, men också låter oss ha nära kommunikation med våra användare och jobba gemensamt mot målbilder online.

Och det är faktiskt inte så svårt som det låter, bara vi bryter upp några gamla strukturer och gör det tillsammans. 

25 gillar detta