21 september

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Anders Hvidfeldt
Nyhetskrönika
Andes Hvidfeldt, Presschef

Publicerad 9 december 2016 06:30 - Uppdaterad 10 december 2016 20:53

Det skrivs om SVT som aldrig förr

Igår sprängde SVT 100 000-vallen.

Från 1 september till 8 december publicerades 100 716 artiklar och texter om SVT i svenska tryckta och digitala medier.

Det är betydligt mer än någon motsvarande period de senaste fem åren.

Att SVT hör till Sveriges mest omskrivna företag alla kategorier är ingen nyhet. Det går inte en dag utan att media skriver om oss – och hösten 2016 var inget undantag. Det visar statistik som jag tagit fram från SVT:s mediebevakningstjänst Retriever.

Via Retriever (som är tillgängligt för alla via intranätet) går det att få siffror på det mesta. En stående bevakning heter SVT i rubrik – och det är precis vad det handlar om. Så snart en artikel, både i print och online, har med SVT i rubriken registreras den.

Under de drygt tre höstmånader jag mätt publicerades 3280 artiklar med SVT i rubriken i svenska medier. Det var 500 fler artiklar än samma period 2015 och 700 fler än 2014. 

Siffran för våra tv-kollegor på Tegeluddsvägen i Stockholm, alltså söket TV4 i rubrik, blev under motsvarade period 1375 artiklar.

Online-publiceringar

Två av tre artiklar om SVT hösten 2016 publicerades online. Trenden de senaste åren är att fler och fler artiklar om oss finns att hitta på nätet, medan papperspubliceringarna blir färre. Såklart en spegling av tidningskrisen.

Den tidning som oftast skriver om SVT är Expressen. Perioden 1 september – 8 december publicerades 137 artiklar med SVT i rubriken på expressen.se och 58 artiklar i den tryckta tidningen. Motsvarande siffror för Aftonbladet: 58 artiklar online och 44 i print. 

Men även morgontidningarna finns med på ”SVT-topplistan”, och då främst på grund av online-publiceringar: gp.se (53 artiklar), dn.se (51) och svd.se (43).

Det är lätt att bli förblindad av siffror, även för en inbiten bokstavsmänniska och icke-statistiker som undertecknad. Men på Kommunikation följer vi självklart fortlöpande även upp vad som skrivs om SVT, både om företaget och programutbudet.

Extra mycket medieutrymme

Att sammanfatta hösten 2016 så här långt låter sig inte riktigt göras på ett kort krönikeutrymme i Vipåtv. Men här är några program som fått extra mycket medieutrymme de senaste månaderna:

Fråga Lund. Sällan har ett faktaprogram på SVT debatterats så intensivt. I flera veckor diskuterades programmets för- och nackdelar, på kultur-, debatt- och insändarsidor i pressen, i morgonsoffor i tv, i radions Studio Ett och i sociala medier. Under lanseringsperioden fram till sista programmet sändes (24/7-28/9) publicerades 922 artiklar om Fråga Lund.

Midnattssol. När detta skrivs återstår fortfarande ett avsnitt av dramaserien som hyllats både i Sverige och utomlands. Facit så här långt: 1024 artiklar och texter i print- och online-medier. För prioriterade programtitlar mäter vi även räckvidden för de PR-insatser som gjorts, alltså det potentiella antalet läsare av artiklarna. Siffran för Midnattssol: 95 miljoner.

Selmas saga. SVT:s julkalender är alltid en säker hit när det gäller medieutfall och årets dito är inget undantag. Trots att det ännu återstår två veckor till julafton har det redan publicerats 948 artiklar (merparten positiva) om Selmas saga.

Räckvidden för de artiklarna (källor: TS, Sifo, Orvesto) är redan uppe i…håll i er nu…drygt 96 miljoner!

Två av tre artiklar om SVT hösten 2016 publicerades online. Trenden de senaste åren är att fler och fler artiklar om oss finns att hitta på nätet, medan papperspubliceringarna blir färre.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

12 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör