25 september

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Maria Groop Russel
Ledarkrönikan
Maria Groop Russel, Divisionschef SVTi/ATV

Publicerad 25 november 2016 07:00 - Uppdaterad 25 november 2016 10:19

Digital transformation - tillsammans

Digitalisering, digital transformation, paradigmskifte, informations- och kommunikationsrevolution.

Inte undra på att man känner viss stress över vad allt betyder och vad det egentligen är som ska göras - för det är ju detta vi lever och arbetar i varje dag.

Vad är det jag måste kunna göra, bidra med, ändra? Vad är det som ska fortsätta? Och vad är det som är helt nytt?

Det finns tusen böcker, föreläsningar, konferenser, utbildningar poddar och rapporter om detta också. Den ena efter den andra experten berättar om hur man gör. Om vad som är knepet, trixet metoden eller framgångsfaktorerna.

En del företag lyckats, andra inte.

Den digitala resan

Den digitala resan för företag brukar, helt förenklat, gå till ungefär så här: Först vill man ha en sajt, sen vill man ha en app, sen vill man ha en person som är specialist på digitalt.

Det kan ta några år att ta sig igenom dessa faser, men det brukar vara först därefter som man förstår att digital transformation är något mycket större. Att man måste tänka nytt. Att man måste börja göra om och driva förändring ur helt nya perspektiv med nya fokus. I hela företeget, på många olika nivåer. Eftersom allt hänger ihop och eftersom det inte längre går att skära kakan som man gjort tidigare.

Lyssna på varandra

Digitalt handlar väldigt mycket om internet, men inte bara. Det handlar inte heller om att alla måste lära sig programmera. Däremot måste alla bli väldigt mycket bättre på att kommunicera med varandra och lyssna på varandra och förstå och förhålla sig till saker ur nya perspektiv.

I den utmärkta antologin "Att leda digital transformation" berättar olika ledare om egna erfarenheter kring digitalt förändringsarbete i organisationer, med syfte "att skapa en digitalt mogen och lärande och effektiv organisation som med ett ständigt innovationsflöde möter ändrade behov".

Jag fastnar för en enkel men betydelsefull förklaring av digitalt som ger mening för oss på SVT.

Digital förändring handlar om:

Teknik

Det handlar om teknik, teknikutveckling och teknikförutsättningar som ändras i en rasande fart.

Teknik som kan skapa data på nya sätt. Där innovationstakten och valmöjligheterna är fler än tidigare.

Men också där utmaningarna är större eftersom allt hänger ihop i allt mer komplexa system både inom och utanför SVT.

Produkter och tjänster

Det handlar om produkter och tjänster. För oss på SVT skulle man kunna säga att det handlar om , det innehåll och de produkter som våra användare och tittare använder oss igenom.

Här ingår både broadcast och digitalt. Både våra traditionella TV-kanaler och våra digitala publika tjänster.

Beteenden

Det handlar om beteenden, hur användarna använder oss och andra digitala tjänster. Hur nya devices, appar, externa tjänster inom alla områden snabbt skapar nya beteenden och förväntningar hos användarna.

Bra tjänster skapar nya beteenden och nya förväntningar hos alla och vi vänjer oss vid att allt digitalt fungerar lätt och snabbt i mobilen, eller där vi nu vill, att det är sökbart, ett klick bort, begripligt, lättanvänt och tillgängligt. Precis just i det ögonblick när var och en av oss vill ha tillgång till det.

Det handlar om hur nya tjänster skapar helt nya förutsättningar, beteenden och möjligheter kring kommunikation och relation.

Största utmaningen?

Kanske är det beteendedelen som är den allra största utmaningen för oss?

Eftersom nya vanor och beteenden skapar helt nya förutsättningar för vad och hur saker ska levereras. Och detta har påverkan både på vår externa leverans och hur vi bemöter och levererar till varandra även internt på SVT.

Vad - på riktigt - är det vi behöver göra för att bli ännu mer lyhörda, ännu mer leveransdugliga – både internt och i förhållande till publiken?

Att prata om att man ska göra saker på nya sätt är en sak. Att göra saker på nya sätt är något helt annat - och den enda förändring man kan lyckas med är ju faktiskt den man lyckas genomföra. Små steg som blir av är mer värda än stora, som det pratas om, men inte blir av.

Samlar och laddar

Imorgon är det SVT-fest. En speciell sådan. Jag känner glädje och stolthet över att få vara med.

Vi firar SVT 60 år, gläds åt det som varit bakåt, men framför allt träffas vi och har roligt tillsammans för att samla oss inför utmaningarna framåt. Och vilken fantastiks start på våra kommande 60 år tillsammans. Aldrig har väl SVT:s uppdrag känts viktigare.

Digitalt handlar väldigt mycket om internet, men inte bara. Det handlar inte heller om att alla måste lära sig programmera. Däremot måste alla bli väldigt mycket bättre på att kommunicera med varandra och lyssna på varandra och förstå och förhålla sig till saker ur nya perspektiv.

16 gillar detta