20 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Safa Safiyari
Ledarkrönikan
Safa Safiyari, Chef Barnkanalen

Publicerad 16 november 2016 07:00

Hur ser medievärlden ut om 20 år?

I 20 år har jag passerat Vallhallavägen på väg till jobbet. Och i 20 år har jag gått förbi videouthyrningsbutiken Buylando.

Varje gång jag gått förbi har jag nyfiket tittat in genom skyltfönstret efter nya filmer, extrapris på klassiker eller annat spännande.

2016 lade Buylando ner butiken utan att någon knappt märkte det. Möjligen blev det en notis i lokalpressen Östermalms Nytt.

Även de trognaste kunderna visste att det bara var en fråga om tid. Hur mycket stödgodis vi filmälskare än köpte gick inte affärerna ihop.

Ni vet alla: iTunes, Netflix, Viaplay, Youtube, HBO hade ändrat folks beteende vad det gäller videokonsumtion. Mitt skyltfönster till filmvärlden var borta.

Mycket har förändrats

I 20 år har jag gått till jobbet och även där har saker förändras. Ett av mina första minnen från TV-huset är när jag frågade en redigerare hur mycket hans utrustning kostade: En miljon kronor. Respekt.

Jag har ingen aning vad en redigering kostar idag. Men jag vet att med min telefon kan jag filma, redigera, sända när jag vill. Ja, sända live om jag nu vill det.

Igår hittade jag till och med en funktion där telefonen själv kunde göra små filmer av mina bilder.

Avgörande faktorn

I 20 år till, minst, ska jag gå till jobbet. Hur ser medievärlden ut om 20-30 år? Vågar någon gissa?

Som teknikokunnig är uppgiften helt omöjligt för mig eftersom det antagligen är teknik som kommer att vara den mest avgörande faktorn.

Men jag kan ana konsekvenserna ifall iPhone 17 till exempel skulle ha en egen Play-funktion som var anpassad efter mina behov, oavsett var innehållet kom ifrån, och som dessutom var mer videotittiningsoptimerad än alla andras Play-tjänster.

Som sagt teknik är inte min grej.

Framtiden

Jag har dock en tanke som jag inte kan släppa vad det gäller framtiden: Om jag hade varit Youtuber idag och runt 20 år gammal, vad hade jag tänkt att jag skulle syssla med 20-30 år senare, givet att jag skulle fortsätta med media?

Börjar man spåna kring det kommer man till slut fram till hur medielandskapet ser ut om 20 år. Kanske.

För övrigt: Behåll det där med skyltfönstret i tankarna. I nästa text ska jag försöka utforska vad som jag tror har blivit mitt nya skyltfönster.

Jag har dock en tanke som jag inte kan släppa vad det gäller framtiden: Om jag hade varit Youtuber idag och runt 20 år gammal, vad hade jag tänkt att jag skulle syssla med 20-30 år senare, givet att jag skulle fortsätta med media?

22 gillar detta