22 november

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Johanna Gårdare
Nyhetskrönika
Johanna Gårdare, Programchef SVT Barn

Publicerad 12 oktober 2016 06:50

Många på mötet - bättre än många möten

Våren 2015 införde jag ett nytt mötesforum: tårtmötet.

Under en längre tid hade kalendern varit jämntjock av möten med ordet ”synk” i kallelsen.

Tårtmötet var ett försök att samla nyckelpersoner som jobbar med barnutbudet - från både innehåll, publicering och plattform. Alla i varsina stuprör och med stora behov av att synka sin verksamhet.

Syftet med mötet var att tillsammans skapa en gemensam målbild.

En tårta

En av tårtorna.

Och jo, det åts en del tårta också. Alla som inför nya obligatoriska möten vet att man måste fjäska lite.

Nästan exakt ett år senare blev Barn ett prioriterat projekt. Barnen rör sig snabbast i det nya medielandskapet. Transformationen till online behöver gå blixtsnabbt och då måste strategierna för innehåll, plattform och marknadsföring hänga ihop.

Gemensam målbild

Framgången hänger på snabbhet, överblick och transperens.

Det hänger aldrig ihop när man synkar i efterhand. Det man behöver är en gemensam målbild.

Man behöver också lära känna sin målgrupp. På riktigt förstå vilka de är, vilka behov de har och hur, var och när de konsumerar rörlig bild.

Många behöver höra och prata om samma saker samtidigt.

Gemensam demo

Idag ses i genomsnitt 70 personer som jobbar med barnutbudets olika delar i S1 i Stockholm varannan vecka på en gemensam demo. Ännu fler om man räknar dem i Malmö, Göteborg och Umeå som deltar via Skype.

Och äntligen ses rätt personer och pratar om rätt saker!

På demon får alla inblick i och möjlighet att påverka utveckling av både innehåll, plattform och marknadsföring. Det bidrar till både kunskapsöverföring, kreativitet och innovation.

Användartester

Alla får ta del av de målgruppsundersökningar och användartester som gjorts, oavsett om det är en fokusgrupp på vilka drivkrafter som är viktiga för en 9-årig dramaälskare, hur en 2-åring navigerar i paddan eller hur en 11-åring konsumerar klipp mobilt.

Alla får också ta del av statistiken och hjälp att tolka siffrorna. Vilket slags innehåll engagerar? Och vilket innehåll konsumeras var?

Den gemensamma målbilden gör att alla vet vilket jobb just deras innehåll/produkt ska göra.

Lappar från tårtmöte 2015.

Lappar från tårtmöte 2015: ”Vad behövs för att göra oss framgångsrika?”

"Mer samarbeten"

Det är roligt att titta på post-it lapparna från ett av det första tårtmötena.

Det står bland annat ”lära oss tillsammans” och ”mer samarbeten mellan avdelningarna”. Det önskade vi då. Att vara ett prioriterat område ger oss äntligen förutsättningar att kunna göra och inte bara önska.

Men allt är inte rosenrött. Innehåll, plattform och publicering representerar väldigt olika företagskulturer inom företaget.

Trots gemensamma målbilder är det en bumpig väg att samarbeta och ha gemensamma processer.

Målet är inte nödvändigtvis att smälta samman till en homogen kultur, men att lära av varandra för att bli framgångsrika.

Framgången hänger på snabbhet, överblick och transperens.

Det hänger aldrig ihop när man synkar i efterhand. Det man behöver är en gemensam målbild.

20 gillar detta