18 augusti

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Anders Hvidfeldt
Nyhetskrönika
Anders Hvidfeldt, Presschef

Publicerad 16 september 2016 06:30

Svårflörtade gruppen kollar bara på play-tjänster

Hon heter Nico, är två och ett halvt år och har redan knäckande bra koll på utbudet i Barnkanalen.

Favoriter just nu: Pappa på förskolan, Pysselskogen, Partytältet, Bon och Masha & björnen.

En fredagseftermiddag tar jag med mitt näst yngsta barnbarn till Bolibompa-studion i TV-huset i Stockholm. Draken har redan gjort helg, men det gör inte så mycket.

Bara att få hälsa på i drakens värld, titta på hans hus och gå runt i trädgården utanför verkar vara en upplevelse mer än nog för Nico. Säkert mycket större än jag ens begriper.

För att inte tala om hur det riktigt lyser i hennes ögon när hon därefter upptäcker hörnan i studio 3 där Morgonshowen spelas in. Som den trogna Barnkanalen-tittare Nico är har hon väldigt svårt att slita sig därifrån.

Barnkanalens utbud

Sen får hon plötsligt syn på de stora tavlorna inne och utanför studion, tavlor med en massa bildskyltar av utbudet i Barnkanalen – och det är då jag inser vilken grym varumärkeskoll Nico har.

Hon börjar peka på skyltarna och berättar ivrigt för mig vad de olika barnprogrammen och filmerna heter. Trots att hon är så liten prickar hon rätt svar på tre av fyra skyltar.

Nico pekar på programskyltar.

Tvååriga Nico har stenkoll på Barnkanalen. (foto: Anders Hvidfeldt)

Men kanske är det inte så konstigt. Liksom sin några månader yngre kusin Ebbe (som är en fena på att använda Bolibompa-appen i min frus iPad) har Nico totalkoll på Barnkanalen.

Mina privata fokusgrupper

Att ha två så unga men redan förbluffande avancerade mediekonsumenter i sin omedelbara närhet är otroligt fascinerande. Håller tummarna för att vi kan erbjuda både Nico och Ebbe program och appar som de gillar och som gör att de fortsätter ta till sig SVT:s utbud när de växer upp.

Nico och Ebbe är min yngsta privata fokusgrupp. Men jag har faktiskt ytterligare en: mina fyra stora barn och deras flick- och pojkvänner. Åldersspann: 27 till 35 år.

Då och då brukar jag stämma av vad den här svårflörtade gruppen gillar och ogillar. Resultatet är för det mesta väldigt intressant, men långt ifrån alltid till SVT:s fördel.

Just nu har min andra fokusgrupp problem att namnge ett enda program de gillar i public service.

Föredrar play-tjänster

Gänget ser på ”gammel-tv” i princip bara när det handlar om direktsänd sport (OS, fotbolls-EM, Premier League-fotboll) och alla föredrar play-tjänster framför broadcast.

- Kollar du inte ens på nyheterna, frågar jag – aningen provocerad - min ena son och får svaret: ”Jodå, jag ser Rapport. Men på SVT Play. Aldrig på tv. Jag gör det i mobilen.”

Så vad har fallit den här kräsna målgruppen på läppen hösten 2016? Här är deras topp fem-lista:

  1. Stranger things (Netflix)
  2. Transparent (Viaplay)
  3. Last week tonight med John Oliver (HBO)
  4. Chelsea (Netflix)
  5. The night of (HBO)

15 gillar detta