22 juli

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Malin Ströman
Sista ordet
Malin Ströman, Utvecklingsansvarig Barn Online

Publicerad 15 september 2016 06:30

Vill ha tech-konvent för mediesverige

För ett par fredagar sedan var jag på Kristallen-seminarierna för första gången.

Jag upplevde en branschdag för de som har jobbat med TV länge och liksom den glammiga Kristallen-galan, är det nog mer givande om man känner de som är där, om man har jobbat tillsammans och har gemensamma minnen – ett härligt tillfälle att träffas.

Det vore roligt med ett tech-konvent för mediesverige där jag också kunde få hänga med gamla kollegor och andra i samma bransch som jag, tänkte jag.

Samma vecka hade Sthlm Tech Fest gått av stapeln - det största eventet inom tech i Norden, med talare som Jan Eliasson, Evan Sharp från Pinterest, Daniel Ek och Merci Grace, tillväxtchef på Slack.

Lite för stort ändå. Där blandas nya start ups med marknadsförare med nyfikna gamla organisationer. Inte riktigt en branschfest, utan snarare ett samtidsforum.

Lärde sig av varandra

En vecka senare satt jag på nya Vidstar Conference. Och det var lite firmafest för mig!

Gamla kollegor, Geek Girls, samarbetspartners och vänner lärde sig av varandra om utmaningarna i det digitala medielandskapet, om vad som fungerar på YouTube och varför och framför allt om hur man når tonåringar idag.

Kommersiella företag som Adidas, Intersport och Vitamin Well brottas med samma förutsättningar som alla vi som vill prata med unga användare. Vi är i samma värld.

Delar generöst med sig

Även de mest framgångsrika står ödmjuka och delar generöst med sig av hur de jobbar för att få sitt innehåll att sökas och spridas.

Och även om de emellanåt talar om teknik i form av att kunna Facebooks algoritmer och att tagga sitt innehåll rätt, så är det inte teknik i min mening utan bara rätt innehåll, tajming och verktyg för att möta och skapa beteenden.

Fredagens Vidstar var en innehållskonferens mer än något annat.

Mikael Österby och Malin Ströman på Vidstar.

Mikael Österby och Malin på Vidstar.

Genier

Och allra mest imponerande är förstås de yngsta YouTuberna.

De framstår som genier när de använder sig av alla de trick som gäller på Internet för att skapa framgång.

Tolvåriga tjejer som ritar av kända YouTubers och av ren uppskattning får trafik från dessa, Hampus Hedström som använder YouTubes analysverktyg som ’skrattometer’ för att förbättra sina skämt löpande och SkillTwins som är på väg att bygga fotbollsimperium med väl synliga Adidaspjuck på fötterna när de håller camps i USA.

De har alla någonting tydligt de vill säga eller göra, en stor portion talang, fokus och energi, men framför allt är de långsiktiga och opretantiösa.

Siffror och analys

De börjar och testar sig fram utifrån vad siffrorna säger. Ingen vill sitta och prata för sig själv, som lydiasus christ sa. Siffror, siffror, siffror. Det går inte att jobba utan siffror och analys. Det är omöjligt att få fler användare utan statistik, analys och förbättring.

TV4:s Casten Almqvist var ensam representant från TV-branschen på Vidstar. Han berättade om transformationen från att ha tittare till att ha användare och menade att det inte hjälper att ändra strategi, organisation eller kultur, utan att det måste in nya kompetenser för att det ska hända.

Jag var oerhört glad över de tre kollegor från SVT som jag hittade i publiken, men det nog hade varit givande för fler att vara där.

Höjdpunkterna från Sthlm Tech Festlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vidstarlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


13 gillar detta