23 januari

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Markus Sterky
Nyhetskrönika
Markus Sterky, Utbudsstrateg i programledningen

Publicerad 31 augusti 2016 07:00 - Uppdaterad 31 augusti 2016 11:57

Britterna på efterkälken - men ändå inte

”Det spelar ingen roll om ungdomstittandet minskar i broadcast – de tittar ändå på våra program på webben”.

Det sa David Elstein ordförande i Open Democracy & Broadcasting Policy Group om publiksamman-sättningen för nyheter och samhällsprogram under en debatt om public service vid årets Edinburgh tv-festival.

”Stackars David” tänker jag med erfarenheten från svenska marknadens diversifiering och fragmentering, ”Du vet inte vad som komma skall”.

Det är lätt att både ta sig för pannan och raljera kring hur gammaldags den brittiska tv-världen känns numer. Nästan lite gullig faktiskt.

Det är lätt att glömma bort att de fortfarande utgör en av de största mediemarknaderna i Europa, en viktig länk in i den engelskspråkiga världen – både kulturellt och ekonomiskt, med en tradition av att vara kreativt självförsörjande när det gäller tv-idéer.

Och så har de förstås Channel 4…. och BBC…

Gulligt att spela in

I en annan paneldiskussion pratar man om tablåkriget mellan ITV och BBC1 då moderatorn säger "Ja, det kanske inte är en så stor fråga på helgerna eftersom publiken alltid kan spela in det som går på den andra kanalen och titta senare”.

Jag hör hur Saam Kapadia bredvid mig fullkomligt exploderar i gapskratt ”Spela in?!?!? Sa hon verkligen SPELA IN?!?!?”.

Som sagt, gulligt.

Men som den anglofil jag ändå är, vet jag att det alltid finns smarta, insiktsfulla och mycket framåttänkande på den här festivalen – bara man vet hur man ska lyssna.

Project Diamond verklighet

Arbetet som gjorts kring mångfald i brittisk tv är ett bra exempel.

Project Diamond började som en tanke för två år sedan, men nu deltar samtliga kanalhus i projektet, som bygger på en gemensam databas där kanalernas alla program finns registrerade.

Där loggar sedan alla som jobbar i produktionen (både bakom och framför kameran) själva sitt sätt att definiera sin könstillhörighet, könsidentitet, etniskt ursprung, ålder, sexuell läggning och/eller funktionsnedsättning.

Även programmets avsikt att nå dessa grupper och huruvida man lyckades dokumenteras. Målet är att skapa data och information om hur läget ser ut i brittisk tv idag, så att diskussionen och jämförelserna mellan kanaler och program blir relevanta. Från ord till handling på två år.

BBC kom lindrigt undan i år

Ibland måste man lyssna på det som inte sägs också.

Edinburgh-festivalen har alltid varit en plattform för politiska utspel. Historiskt sett har BBC fått ta mycket kritik ungefär vartannat år, ”Den där kolossen som är ineffektiv och inte fattar något” och blivit nästa ihjälkramad vartannat år, ”BBC behövs som en garant för förnyelse, kreativitet och mångfald”.

Men i år var det tyst, trots att projektet BBC PLC är nära att förverkligas, där BBC planerar att konkurrensutsätta all sin inhouse-produktion i utbyte mot att BBC Inhouse också får ta produktionsuppdrag från andra kanalhus.

Privatisering av Channel 4?

Ett skäl till att man inte vill kasta skit på varandra i år kan ha att göra med att man har fullt upp med det egna.

Den konservativa regeringen la i våras fram ett förslag om att kommersiella men statligt ägda Channel 4 ska privatiseras. Förslaget har sedan tagits tillbaka av regeringen, men inte avfärdats, presenterats på nytt som ett förslag till en halv utförsäljning, men ändå inte.

Irriterad

Så programdirektörenmJay Hunt var mycket irriterad att hon inte kan lägga ut produktioner längre än till slutet av 2017, eftersom hon inte vet hur Channel 4 ska se ut efter det.

ITV höll också tillbaka på kritiken. Dels har det pratats om att det finns amerikanska intressen som planerar ett bud, dels har företaget tydligt signalerat att huvudfokus nu är att producera program. Deras uppköp av europeiska och amerikanska produktionsbolag har skett lite i det tysta, och som stor leverantör av program till BBC och Channel 4 är man nu lite försiktigare.

Brexit en fråga om opartiskhet

Inte heller Brexit och hur det kan påverka tv-branschen talades det om. Det dök upp i som en reflektion i en panel om nyhetsbevakningen av folkomröstningen.

Channel 4 och BBC har kritiserats för att ha gått för långt i sina försök att vara opartiska. ”Vi driver inte argumentation, vi bevakar det som händer. Så länge vi får ungefär lika mycket kritik från båda sidor tror jag vi gjort sätt”, sa BBC:s nyhetsdirektör James Harding luttrat.

Så vad pratades om?

 1.) Att Vice medias chef Shane Smith höll ett brandtal för mångfald, samhällsprogram och dokumentärer för unga i årets MacTaggart-föreläsning – och att man lanserar kanalen VICELAND i kabel och i mobilen.

2) Att en studie visar att brittiska män känner sig utanför som målgrupp, något som speglas i att de ser 30 min mindre (broadcast) tv per dag, och att de mycket sällan får hålla i fjärrkontrollen när familjen är hemma.

3) Att det kan vara nyttigt att fundera kring ISIS mediestrategi, och diskutera den med kunniga SoMe- och varumärkesstrateger.

4) Att Channel 4s ledning regelbundet besöker mindre orter i hela landet för att berätta för elever och studenter om hur det är att jobba med tv. Allt för att säkra att man får de bästa talangerna.

5) Att både Netflix och Amazon Prime uppvaktar brittiska produktionsbolag för att beställa underhållningsprogram, ”men inte som de ser ut i broadcast idag”

6) Att Channel 4 har ett team på 800 personer för sin bevakning av paralympics i Rio.

7) Att BBC News har 23 miljoner följare på Twitter, men bara 120 000 i snitt klickar sig vidare till sajten. Det gör att rubriksättningen blir mycket viktigare.

8) Att snittåldern för tittare på BBC är 62 år, och för Channel 4, 55 år.

9) Att BBC i höst sänder en serie singlar där gamla sitcoms får en reboot. Porridge, Open All Hours, Fawlty Towers, Keeping Up Apperances m fl.

10.) Att BBC3 tappade 20% av tittandet när kanalen flyttade online.

Där loggar sedan alla som jobbar i produktionen (både bakom och framför kameran) själva sitt sätt att definiera sin könstillhörighet, könsidentitet, etniskt ursprung, ålder, sexuell läggning och/eller funktionsnedsättning.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

20 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör