30 maj

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Maria Groop Russel
Ledarkrönikan
Maria Groop Russel, Divisionschef SVTi/ATV

Publicerad 26 augusti 2016 07:00

Nu handlar det om SVT på längre sikt

”Public service har landat helt rätt i samtiden” skrev en tidning efter förra veckans pressträff. ”Tänkvärda och brännande ämnen dominerar tv-hösten” skrev en annan.

Det känns viktigt och bra och ger oss alla möjlighet att vara stolta.

Stolta för att vi alla, på ett eller annat sätt, arbetar för att bidra till detta.

Stolta för att vi har så många starka samarbeten med upphovsmän och produktionsbolag utanför SVT. Stolta för att vi tillsammans kan vara så här bra.

Men det är ju också precis det här som är vårt jobb - och SVT:s uppdrag.

Ingen slump

Det är ingen slump att det är så här. Det handlar om åratal av arbete att förfina processerna kring utbudsstrategi, programutveckling, pitchförfarande och kreativa relationer med produktionsbolag och upphovsmän.

Det handlar om svåra val och hårda prioriteringar.

Det handlar om 1 ja på 100 nej.

Att ha en bra idé är en sak, att orka driva och utveckla den till ett högkvalitativt och engagerande program är något helt annat.

Ska det bli riktigt bra krävs det mod, kreativ förmåga, uthållighet, hårt arbete, fokus, lekfullhet, fantasi och väldigt kompetenta människor, annars blir det inte så här bra.

Hur bra vi än är just nu, hur bra metoder och relationer vi än har, så kommer vi att behöva arbeta ännu mer strategiskt, klokt och fokuserat för att kunna ta nästa steg i att utveckla SVT.

Världen förändras, Sverige förändras, hela medieområdet omformas i snabb takt och därmed också förutsättningarna för SVT:s verksamhet och relation till publiken.

Framtidsstrategi

Just nu pågår ett omfattande arbete med SVT:s nya framtidsstrategi. Den handlar om SVT på lite längre sikt.

Det är omöjligt att helt precist veta hur framtiden kommer att bli. Vi kan dock vara helt säkra på att vissa saker kommer att vara annorlunda jämfört med nu.

Det klart att vi ska fortsätta producera ett högkvalitativt utbud – men i vilka format och var?

Vad behöver vi i det korta och i det långa perspektivet?

Vad behöver vi till den lilla och till den stora skärmen - och hur hänger allt ihop?

Om vi för ett ögonblick glömmer broadcast – inte slutar leverera till broadcast, det ska vi göra – men tänker leverans till publik och användare utifrån en annan skärning än den vi brukar tänka.

Om vi istället för våra traditionella TV-kanaler tänker att Play, nyhets- och sporttjänsten och barntjänsterna är våra viktigaste fönster mot publiken. Vad är viktigast då? Hur borde vi arbeta då? I vilka konstellationer? Vad är det vi ska leverera, när, var och hur?

Ny organisation

Från 1 september har SVTi/ATV en ny ledningsstruktur och organisation.

Syftet med förändringen är att skapa en ny förutsättning för att samlat och mer öppet kunna driva förändringsarbete i divisionen och för att på nya sätt kunna samla program-, produktions- och digitala nyckelmedarbetare.

Men också för att hitta de nya svaren och för att bli ännu mer kreativa och innovativa i det nya medielandskapet.

Förändringsarbete - att föra individer, grupper och hela organisationer från ett nuläge till ett framtida nyläge - är lätt att säga och svårt att genomföra.

Trots att det aldrig har funnits en chef eller ledare som inte har sagt att förändringen ska leda till något bättre, så är det en stor del av alla förändringsprocesser på företag som faktiskt misslyckas.

Det har hänt även på SVT.

Ingenting är viktigare

Den här gången måste vi lyckas och jag är ganska säker på att vi kommer att göra det.

Vill ni veta varför? Jo, precis som det är vårt jobb att klara av att göra samtida program med brännande och tänkvärda ämnen, är det vårt jobb att skapa förutsättningen för framtidens SVT - för framtidens starka, oberoende, trovärdiga och viktiga public service för alla människor i Sverige.

För oss, som arbetar här just nu, kan ingenting vara viktigare än att lyckas med detta.

Hur svårt och utmanande det än kommer att bli.

Just nu pågår ett omfattande arbete med SVT:s nya framtidsstrategi. Den handlar om SVT på lite längre sikt.

Det är omöjligt att helt precist veta hur framtiden kommer att bli. Vi kan dock vara helt säkra på att vissa saker kommer att vara annorlunda jämfört med nu.

25 gillar detta