24 april

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Malin Ströman
Nyhetskrönika
Malin Ströman, Utvecklingsansvarig Barn Online

Publicerad 15 juni 2016 07:00

Måste gå från tv-bolag till tech-företag

Media är tillgängligt för alla människor via uppkoppling. Om media inte är tillgängligt via uppkoppling är det mycket få som kan konsumera den.

Sverige är en liten marknad och det är dyrt att producera media av den sortens kvalitet som tidningar, böcker och film kräver.

Internet är en billigare plattform som inte alltid ställer lika höga krav på ljud, upplösning och längd. Istället ställs det krav på tillgänglighet, snabbhet och relevans.

Medieföretag som vill nå en bred publik måste sluta vara TV-bolag, radiostationer och tidningshus och istället bli tech-företag i t ex video-, musik- eller nyhetsbranschen.

Tidigare var målet att göra TV eller att sälja skivor. Idag är målet att alla ska kunna hitta något spännande att förströ sig med när man inte orkar göra någonting annat.

Eller att kunna uppdatera sig med det som händer precis nu med säkrast möjliga källa.

Eller att kunna lyssna på musik som passar för alla situationer när man vill.

Eller att få se den coolaste DJ’n vlogga om vilken musik hen spelar just nu utöver sin egen eller sändningar från framträdanden. Det senaste finns inte ännu på Spotify som istället har gjort lite snedsteg med nyhetsexperiment som inte matchar deras löfte. Men de borde kanske göra det. Deras löfte är att vi ska kunna lyssna på vilken musik vi vill - var som helst i världen.

Tydlighet

Det gäller att vara tydlig. Användare måste intuitivt veta vilket behov som tillfredsställs var.

Vem det är som möter deras behov bryr de sig sällan så mycket om. De vill veta var de ska gå för att lyssna, se, hänga, testa, kolla, få veta, lära känna, jämföra, föra över osv.

Vi kan använda oss av andras plattformar likväl som våra egna för att möta olika behov och för att möta användarna ofta, men vi måste fortsätta vara tydliga med vilket behov just vår egen plattform möter – t ex att hitta någonting man har sett på TV, att se något intellektuellt stimulerande, att hitta ett teckenspråkigt utbud eller att få se en debatt med lokal närhet.

Barnplay

I Barnplay jobbar vi sedan tre år tillbaka med att skapa bästa möjliga videotittning för barn 3-11 år. Varje barn oavsett ålder, kön eller intresse ska på bästa sätt kunna hitta och se ett specifikt eller bara ett relevant program för just hen.

Det låter enkelt, men en treåring och en elvaåring har rätt olika behov och intressen. En elvaåring och en elvaåring också.

Det finns ca 900 000 barn i Sverige, och Barnplay ska fungera för alla dem.

I höst hoppas vi på barnkanalen.se börja kunna på ett bättre sätt möta nischade nyhetsnördar som vill veta mer om samhället och de barn som har hört talas om något spännande som de vill veta mer om.

Siktar på samlat möte

Vi siktar på ett samlat möte istället för hundratals splittrade programsidor, ett möte som kommer kräva både nya roller, men också ett nytt sätt att organisera oss.

Vi behöver börja ta steg mot att bli ett tech-företag i videobranschen. Och det betyder inte att TV-kanalen glöms bort eller eftersätts. Vårt uppdrag är att sända program och den premissen kvarstår.

Vi kan optimera leveransen till användarna online där TV-kanalen är en del av den optimeringen.

...vi måste fortsätta vara tydliga med vilket behov just vår egen plattform möter – till exempel att hitta någonting man har sett på TV, att se något intellektuellt stimulerande, att hitta ett teckenspråkigt utbud eller att få se en debatt med lokal närhet.

22 gillar detta