24 mars

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Johan Wahlberg
Sista ordet
Johan Wahlberg, Distributionsstrateg och Beställare SVT Play

Publicerad 10 juni 2016 06:30 - Uppdaterad 10 juni 2016 13:10

Nya Play vill skapa en stark relation

Som relativt ny beställare av tjänsten SVT Play är den vanligaste fråga jag får: "Vart är Play på väg?"

Det enkla svaret är det som flera av oss redan vant oss vid – SVT Play som mitt primära sätt att titta på TV.

TV är enkelhet, och vi behöver skapa den digitala motsvarigheten för framtidens soffpotatis.

Datorn och Internet har flyttat från kontoret via hemmet in i mobilen och nu även på väg in i TV:n. Mobilen och TV, två ytterligheter men ändå samma bas – en skärm för TV-tittande.

SVT Play har hittills varit samma upplevelse oavsett skärm. Anpassar sig efter skärmens storlek, men i grund och botten detsamma.

Ny fas med SVT Play

Vi kliver nu in i en fas där SVT Play ska få flera olika ansikten beroende på hur du använder tjänsten.

I grunden kommer vår vanliga webbläsartjänst även fortsatt att vara central, men för mobiler och TV utnyttja olika apparaters unika funktioner för att skapa mer anpassade upplevelser i denna allt mer personaliserade värld.

Framtiden handlar inte bara om att bygga en digital tjänst anpassad för olika skärmar. Vi behöver även jobba med vårt utbud.

Starka berättelser består men berättarformen i den digitala världen blir även kort och 360.

Resan fortsätter

I 60 år har TV-mediets berättarformer utvecklats och i 10 år har vi jobbat framgångsrikt med anpassat utbud för de digitala plattformarna.

Den resan fortsätter, men även hur vi väljer att kombinera både lång- och kortformat i publiceringskombinationer anpassade för olika beteendemönster baserade både på tid, plats och pryl kommer vara en viktig del i programskapandet.

Eller egentligen framtidens tablåläggning där vi nu ska skriva den nya handboken för den digitala upplevelsen.

Kommer ihåg vad jag gillar

Det är det som är vår Playresa – att i en enkel användarupplevelse kombinera ett ständigt inflöde av utbud som förnyas hela tiden där vi har mycket för många och alltid något för just mig.

Ett SVT Play som kommer ihåg vad jag gillar, tar hänsyn till om jag använder en mobil eller TV, ger mig rätt rekommendationer, men samtidigt överraskar mig med sånt jag inte förväntade mig.

Att gå från den bra tjänst vi har i dag, men som börjar växa ur sin examenskavaj, till att bli en vuxen tjänst i en skräddarsydd kostym, redo för ett långt förhållande med Sveriges vardag och helg – den tv-vana vi alla kommer förvänta oss.

Få ordning på data

Vi behöver få ordning på vår programdata, mätdata, användardata och kombinera det med en både stabil och flexibel plattform och hitta en känsla och röst med apparatanpassade gränssnitt som hjälper mig välja men också ger mig friheten att hitta.

En varm tjänst som speglar hela SVT:s utbud. Som välkomnar mig in och genom att publicera, rekommendera, personalisera, påminna och göra min användarupplevelse snabb, enkel och tydlig gör att jag vill återkomma igen och igen och igen... Skapa en stark relation!

I grund och botten är det samma sak som vi alltid gjort i TV-världen, men med ganska många fler parametrar att väga in i ekvationen.

Hitta, zappa, putta

I den utforskning av tankefrön som gjordes i projektet ”Play 2020” i höstas pratades om hitta, zappa, putta.

Det ligger en hel del bra i de orden – hitta det jag söker, gör det lätt att upptäcka nytt och putta användaren till olika delar i vårt fantastiska public service-utbud.

SVT Play är en matchmaker – som ska skapa förutsättningar för mötet mellan programmen och publiken.

För det är ändå de två som i slutändan ska älska varandra.

Ett SVT Play som kommer ihåg vad jag gillar, tar hänsyn till om jag använder en mobil eller TV, ger mig rätt rekommendationer, men samtidigt överraskar mig med sånt jag inte förväntade mig.

247.e602927b0367954b71afe602927b0367

15 gillar detta

Vipåtv

SVT:s interna nyhetstidning sedan 1991.

Webbadress: vipatv.svt.se

Twitter: @svt_vipatv

Adress: Vipåtv, SVT, KH-BVP

105 10 Stockholm

Kontakt

Redaktör: Charlotta Lambertz

E-post: vipatv@svt.se

Ansvarig utgivare: Sabina Rasiwala, kommunikationsdirektör