24 oktober

| Interntidning för Sveriges Television

  • Meny
Hanna Larsson
Sista ordet
Hanna Larsson, Kommunikationsansvarig sociala medier SVT

Publicerad 27 maj 2016 09:30

Snabbrecept för sociala medier

Emellanåt blir jag ombedd att berätta om hur SVT-kontona lyckas nå ut så kraftfullt i sociala medier, och jag berättar gärna om hur det funkar. Just då.

För vår kunskap om hur vi bäst marknadsför vårt utbud varierar i takt med att plattformarna förändras.

Vi utvärderar löpande vad som ger bäst (och sämst) utdelning. Emellanåt famlar vi! Men här är några av de mer bestående insikterna.

SVT på Facebook

SVT på Facebook har långt mer än dubblerat följarantalet sedan vi strukturerade om arbetet för drygt ett år sedan. Och organiskt (utan att betala) når vi 3 miljoner en vanlig vecka.

Att ha många följare är en bra grund, det gör det lättare att nå ut. Vi har hittills fokuserat på Facebook och Youtube, men nu när vi strukturerar också Instagram-utbudet ger det omedelbar utdelning i följartillväxt. Och det är bra, för antalet följare är viktigt för den som vill nå ut på Instagram.

Värde och engagemang

Viktigast är så klart att man bjuder på något av värde i sina inlägg. Men det krävs också ett stadigt flöde med viss bredd på Facebook.

Algoritmen, som avgör hur många som nås av ens inlägg, tycker att sidan är mer relevant om många följare frekvent interagerar med den. Och då låter algoritmen fler se sidans poster.

Det leder till nästa insikt. Det vi gör måste engagera. Facebook bedömer relevansen som svag om få interagerar, och då nås få av utbudet. Och ingen vill ju lägga ner arbete på något som inte når sin publik.

Vara aktuell

Kom ihåg att det inte finns nån publik i sociala medier som sitter och väntar på att ta till sig vårt utbud. Vi behöver kommunicera på ett sätt som funkar i användarnas vardag och flöden.

Att vara aktuell och göra tydligt både vad grejen är och hur det känns är jätteviktigt för att väcka intresse.

Och att lägga undertext på video är grundläggande – få har ljudet på när de använder Facebook och Instagram.

Mix av material

En mix av material är också bra för den som vill nå ut – uppladdade videoklipp ger generellt högst räckvidd på Facebook, men de med svag uppkoppling nås bättre med länkar.

Facebook mäter också hur länge följarna stannar i materialet för att bedöma relevansen. Så kvalitativt innehåll är en framgångsfaktor.

Här har SVT goda förutsättningar – vårt utbud är i sig en guldgruva och lätt att marknadsföra!

Vi bygger en relation

Sist men inte minst – Hur viktigt räckvidd och genomslag än är för oss, så är det aldrig allt. Vi väljer noga vad vi publicerar och Tittarservice, som byggt en stark kompetens kring dialog och moderering, tar ansvar för dialogen som följer.

Hat, hets och andra oegentligheter hålls borta från våra kommentarsfält. SVT bygger relation genom dialog i ögonhöjd med dem som skriver.

Och i gemenskapen vi bygger är vi tydliga med våra public service-värderingar. För en-till-en-dialog är en jättefin möjlighet att förstå tittarnas behov och svara på deras frågor, men också att förklara vad vi står för!

Kom ihåg att det inte finns nån publik i sociala medier som sitter och väntar på att ta till sig vårt utbud. Vi behöver kommunicera på ett sätt som funkar i användarnas vardag och flöden.

20 gillar detta